شماره 552 - دی ۱۳۹۷
سینمای ایران
خشت و آینه: ابتذال را به رسمیت بشناسیم/ بلاکباستر در مگاپلکس/ یله/ پلنگانه/ سینمای مستقل داریم، خوبشم داریم!/ ستارهای چشمک نمیزند/ طاعون بیآبرویی/ در ستایش گفتوگو/ آری، جرم این است!/ یک جشنوارهی بسیار خاص/ یک تبصره برای پیشتازان/ نفس باد صبا/ نقدِ نقد/ غلط نسازیم!/ آوازهای یک پرندهی بیبالوپر
گزارش جشنوارهی فیلم سینماحقیقت: ازدحام از چهارسو! / سه فیلم بدون بلیت
درگذشتگان: فرجالله حیدری: چشمِ بینا/ پشت و خنجر
نقد فیلم
دو نقد بر سرو زیر آب (محمدعلی باشه آهنگر)
گفتوگو با محمدعلی باشه آهنگر، نویسنده و کارگردان سرو زیر آب: قصههایی برای نگفتن
دو نقد بر بمب؛ یک عاشقانه (پیمان معادی)
گفتوگو با پیمان معادی، نویسنده و کارگردان بمب؛ یک عاشقانه: عشقلرزه
نقدی بر آستیگمات (مجیدرضا مصطفوی)
دو نقد بر گلدنتایم (پوریا کاکاوند)
گزارش اکران: استرسِ مدام
نوستالگرافی: جهانپهلوان تختی و سینما/ قیصر... کجایی که داااشِتو کشتن!/ گریگوری مارک؛ نقاش بازیگر
سینمای جهان
نمای دور: کوین هارت مراسم اسکار را اجرا نمیکند/ تغییرهای فرمی و مضمونی جایزههای امی/ فصل پنجم آینهی سیاه شاید از 28 دسامبر/ آیا اسپایک لی لااقل نامزد اسکار کارگردانی میشود؟/ آنچه بر پیت دیویدسن گذشت/ نامهی عاشقانهی ویلنوو برای ستارهای متولد میشود/ نامزدهای گلدنگلوب مشخص شدند/ روایتی مستند ولی سهبعدی و رنگی از جنگ جهانی اول/ اگر کوارون نامزد سهچهار اسکار شد تعجب نکنید/ مستند جدید ارول موریس
جک تورانس، کینگ، باروز و شهرزاد: نیاز به آفریدن و تجلی آن در سینما
استادِ نور، استادِ سایه: کتابی ارزشمند دربارهی داریوش خنجی
۵۱ سال بعد: یادی گذرا از برتولوچی
شورش در پاریس: کانالهای تلویزیونهای خبری در تسخیر جلیقهزردها
فیلمهای روز: درخت گلابی وحشی (نوری بیلگه جیلان)/ دو جهان موازی (استیون اسپیلبرگ)
نمای درشت: پروندهای برای جدیدترین فیلم اصغر فرهادی: همه میدانند
عشق: تکلیف یا حق؟/ زمانِ بازیافته/ همه حق دارند
گفتوگو با اصغر فرهادی، نویسندهی فیلمنامه و کارگردان همه میدانند: هیچکس نمیداند چه گذشتهای در انتظارش است
گفتوگو با هایده صفییازی تدوینگر همه میدانند: دلم برای سکانسهای حذفشده تنگ میشود
سایهی خیال: پروندهای برای اثر تحسینشدهی برادران کوئن: تصنیف باستر اسکراگز
قصههای جاودان مردمان فانی: پیتر بردشا، منتقد «گاردین»، و ارزشگذاری فیلمهای کوئنها به بهانهی بیستمین سال لبووسکی بزرگ
غربِ غریب/ چکامههایی در بابِ مرگ/ ناگه اجل از کمین درآید که منام/ سهم ما از خاک وقتی مستطیلی بیش نیست
یک فیلم و دو گفتوگو: حرفهای برادران کوئن دربارهی تصنیف باستر اسکراگز و بعضی از چیزهایی که دوست دارند و ندارند!
ترجمان بصری مرگ و تباهی در قابهای تصنیف باستر اسکراگز