شماره 540 - فروردین 1397
چشمتان به نوروز روشن، روزگارتان مانند بهار سرسبز
در این روزها که بهار جای زمستان را میگیرد و حالوهوایتان بهاری میشود، شمارهی ویژهی نوروز ماهنامهی «فیلم» هم مثل هر مهمان بهاری دیگری، رخت و تنپوش تازهای به تن دارد:
بهاریه
قو...: نوشتهی پرویز دوایی/ مثل آب به چشمهها؛ بهروز تورانی/ بهار تلخِ شیرین؛ پرویز نوری/ جعبهی پاندورا؛ فرهاد توحیدی/ از لالهزار تا بهارستان؛ ابراهیم حقیقی/ رسم منحط عیدی دادن؛ رضا کیانیان/ واویلا نوروزمان مالید!؛ عباس یاری/ بذر و نهالی که در شورهزار رویید...؛ رخشان بنیاعتماد/ ...ما ماندیم و انبوهی خاطره از اخوی؛ کیومرث پوراحمد/ آخرش که چی؟؛ احمد طالبینژاد/ یادت میآید؟؛ سیروس سلیمی/ رنگِ من: روحالله حجازی/ در گذر سالها؛ محمد شهرزاد/ اسفند شگفتانگیز؛ هومن سیدی/ آن وقتها...؛ نادر داودی/ در روز عید؛ بهرام توکلی/ خلوتنشینان بهار؛ جواد طوسی/ پیکان جوانان؛ سعید ملکان/ آقای اروین یالوم شما هم؟؛ سروش صحت/ دو تولد و یک مرگ...؛ بابک کریمی/ به رنگ امید...؛ مهتاب کرامتی به نام پدر؛ مهران مدیری/ فصل پنجم؛ نرگس آبیار
بهارخوانی: ابراهیم و مریلین مونرو، من و حاجخانم؛ جابر قاسمعلی/ شبنم، باران، بهار و بقیه...؛ سارا بهرامی/ ماجراهای ما و «فعالیت فراطبیعی»: کوثر آوینی/ دفترچهی مشاهیر؛ امیر اثباتی/ عبث؛ میکاییل شهرستانی
.
سینمای ایران
نه خوشچهره، نه خوشاندام، اما جذاب!: با رضا کیانیان، سعید قطبیزاده و امیر پوربا دربارهی شمایل دوستداشتنی بازیگر و خطرات سر راه/ تا زنده هستم فیلم میسازم و مینویسم: گفتوگوی جهانبخش نورایی با مسعود کیمیایی/ عریان و عیان/ تنهایی و مرگ در آثار مسعود کیمیایی/ سیاسی، اقتصادی و... کمی سینمایی!: سینمای ایران در سال 96 / یک عیدی شیرین برای امیر نادری/ سوختن از عمق جان: همایون شهنواز (13109-1317)/ وسیع و تنها و سربهزیر و سخت: لوون هفتوان (1309-1345)/ سال 96، تلویزیون و ویترینهایش/ نگاهی به چهار سریال مهم تلویزیون در سال 96: سایهبان، آنام، زیر پای مادر، لیسانسهها2/ من و «هفت» و رضا رشیدپور: خاطرات نُه شب «برنامهی زنده»داری
.
سینمای جهان
سبد 96: مروی بر تعدادی از مهمترین فیلمهای سالی که گذشت: دانکرک (کریسوفر نولان)، کوکو (لی انکریچ)، سه بیلبرد نرسیده به ابینگ میزوری (مارتین مکدانا)، مربع (روبن استلوند)، من، تونیا (کریگ گیلسپی)، مادر! (دارن آرونوفسکی)، بیمار بزرگ (مایکل شووالتر)، توهین (زیاد دُوِیری)، شکل آب (گییرمو دل تورو)، لیدی برد (گرتا گرویگ)، دوست داشتن ونسان (دوروتا کوبیلا/ هیو ولچمن)، در باب جسم و روح (ایلدیکو انیدی)، 1922 (زاک هیلدیچ)، بیبی درایور (ادگار رایت)
از عذاب درون تا شکوه آن سوی کهکشان: نگاهی به چند مستند سینمایی برتر سال
انقلاب مکزیکی، دزد بیجنبه و چیزبرگر دوبل: نیشونوش نودمین اسکار
دوران طلایی سینمای کمدی صامت: گرامیداشت صدمین سال آغاز یک کارنامهی پربار: چارلی چاپلین
.
نقد فیلم
شش نقد بر بدون تاریخ، بدون امضا (وحید جلیلوند)/ سه نقد بر اسرافیل (آیدا پناهنده)/ تاریک بشه خودش روشن میشه...
نگاهی به چهار فیلم کوتاه آیدا پناهنده/ مدهآی ایرانی: سیری در گلنقشهای هدیه تهرانی/ آزاردهندهتر از سیاستزدگی چیزی نیست!: گفتوگو با مهرداد صدیقیان/ الو... الو... جواب نمیده/ نشانهها و معنای رسانهها در فیلمهای جشنوارهی فجر/ گزارش اکران (25 دی تا 25 اسفند): شکاف