شماره 520 - بهمن 1395
سینمای ایران
«فیلم» در روزگار نو: سرآغاز دورانی تازه همزمان با 35 سالگی ماهنامهی «فیلم»
ویترین احتمالات: به استقبال جشنوارهی فجر سیوپنجم
خشت و آینه: فیلمها در خطرند؛ ساختمان ناتمام فیلمخانهی ملی را دریابید/ پیشنهاد مشفقانه، نه بیشرمانه؟/ جلوههای بصری و جلوههای ویژه/ در جمعهای خانوادگی فیلم مستند ببینیم/ حواس چندگانه برای سلامت سینما/ ماست چکیده و سالوادور و صد گرم پنیر! / دایناسور نقد و احکام ابدی/ در میان غریبهها
رویدادها: فیلمهای تازه: دل دیوانه (بهمن فرمانآرا)، حریم شخصی (احمد معظمی)، گیلدا (امید بنکدار، کیوان علیمحمدی)، ماجرای نیمروز (محمدحسین مهدویان)، بنبست وثوق (حمید کاویانی)/ مروری بر چند خبر سینمایی در دی: صبر ایوب و سلسلهی موی دوست/ چرا نشانی از رجال سیاسی در فیلمهای ما نیست؟/ شبکهی خانگی در ماهی که گذشت/ دومین جشنوارهی فیلمهای 180 ثانیهای بانک پاسارگاد/
«قاتل اهلی» و «اسپارتاکوس» و لباس عاریهی قیصر: حق با کیست؟ تهیهکننده یا کارگردان؟
در تلویزیون: مخاطبان و رقیبان نوظهور: فاتحان قاب جادویی/ آییییی... فیلم!
نامهای ماندگار: علی نصیریان: تا آخرین نفسهایم...
نقد فیلم: چهار نقد بر وارونگی (بهنام بهزادی)/ دو نقد بر گیتا (مسعود مددی)/ یادداشتی بر ما همه گناهکاریم (حسن ناظر)/ نقدی بر خانهای در خیابان چهلویکم (حمیدرضا قربانی) و گفتوگو با کارگردان/ نقدی بر فصل بارانهای موسمی (مجید برزگر)/ نقدی بر هفتماهگی (هاتف علیمردانی)/ نگاهی به سه فیلم گروه «هنر و تجربه»: یک روز طولانی (بابک بهرامبیگی)، خاطرات اسب سیاه (شهرام علیدی) و گاو زخمی (سعید دولتخانی)/ دیدهبان نقد: انتهای زمین (ابوالفضل صفاری)، قبیلهی من (غلامرضا آزادی)، 21 اینچ (ابوذر صفاریان)، جاودانگی (مهدی فردقادری)، مینور، ماژور (علیرضا رسولینژاد)
سینمای جهان
نمای دور: تغییر رویهی شش غول استودیویی هالیوود/ جریمههای میلیونی دانلود غیرقانونی/ سینمای کره جنوبی، سینمای برتر آسیا در سال 2016/ برنامههای 2017 «کرایتریون کالکشن»/ بیست نقش اولی برتر بیست سال اخیر/ موفقیت خیرهکنندهی دیزنی با قمار هوشمندانهی آیگر/ آیا فیلم جدید مالیک اثری تجاری است؟/ نگاهی گذرا به حضور سینمایی زنان در سال 2016/ 2017 سال بازگشت «بیگانه»، «پرومته» و «بلیدرانر»/ توجه فزایندهی محافل علمی به ایدههای سهگانهی «ماتریکس»/ پروندهی مشکوک و عجیب یک فیلمساز نامرئی: آلن اسمیتی!
روی پرده: سکوت (مارتین اسکورسیزی)، من، دانیل بلیک (کن لوچ)، پترسن (جیم جارموش)، حصارها (دنزل واشنگتن)، تونی اردمان (مارن آده)
فیلمهای روز: سولی (کلینت ایستوود)/ بن هور (تیمور بکمامبتف)/ موانا (خاویر کلمنتس، جان ماسکر)/ پیش از سیلاب (فیشر استیونس) و قوچها (گریمور هاگونارسن)/ برخی زنان/ زنان مصمم (کلی رایکارت)/ آلویس (توبیاس توله)/ فارغالتحصیلی (کریستین مونجیو)
قهرمان در برابر سیستم، قهرمان محصول سیستم: جایگاه مبهم و مشکوک قهرمان در عصر طلایی سریالسازی
ضدنقد: «توتفرنگیهای وحشی» اینگمار برگمان: با اینکه زندهام، اما مردهام
جشنوارهی لاروشل: نوامبر، ماه سینمای مستند در فرانسه
درگذشتگان: اوم پراکش پوری: نمک زمین
مباحث تئوریک: شبیهسازی هراس: گفتمان تکنولوژی و سرمایه در سینما