شماره 478 - شهریور 1393
سینمای ایران
فلاشبک: پیامهایی از خوانندگان و پاسخ به برخی از آنها
خشت و آینه: فرزندان طاغی/ بازی بزرگان و تجربهی کهنسالی/ دژاووی سینما/ انفعال فرهنگی و نزول کیفی/ چشم در برابر چشم/ بحث شیرین «رانت»!
رویدادها: فیلمهای تازه: مردی که اسب شد (امیرحسین ثقفی)، اعترافات ذهن خطرناک من (هومن سیدی)، یادگاری (نیما طباطبایی)، احتمال باران اسیدی (بهتاش صناعیها)/ دو خبر شادیبخش برای سینمادوستان: سینما؛ روزگار نو/ تداوم تلاشهای دولت یازدهم برای جلب اعتماد بیشتر هنرمندان: دید و بازدید/ انتشار نظر منتقدان دربارهی فیلمهای توقیفی خبرساز شد: هزارتوی یک جدول/ هشتمین جشن منتقدان: شب سخن گفتن تاریخ
ایستگاه شهریور: خبرهایی از فرهاد اصلانی، بابک برزویه، حمید خضوعیابیانه، محسن دارسنج، بهرام دهقانی، آنا نعمتی
سالهای خاکستر: گفتوگویی با جواد گلپایگانی: از دیروز تا امروز؛ روایت یک سقوط
در تلویزیون: موج غزه: تلویزیون در ماهی که گذشت علاوه بر چالش کمبود برنامه، با موضوع پوشش رسانهای جنگ غزه هم روبهرو شد/ نگاهی به سریال مدینه: آشپزی با چشمان باز بسته/ نگاهی به سریالهای ماه رمضان: زیباییهای داخل قاب/ شبهای روشن سینمای مستند: گفتوگو با سعید قطبیزاده مجری و کارشناس برنامهی شبهای مستند و حرفهای بابک میزانی تهیهکنندهی آن/ نگاهی به مینیسریال تحقیر از مجموعهی راه شیری: مجمعالجزایر سکوت/ دو یادداشت
درگذشتگان: منوچهر درفشه و فرهاد مجدآبادی
سینمای جهان
نمای دور: واکنشهای سینماگران در برابر فاجعهی غزه: خاوریر باردم، پنهلوپه کروز، راجر واترز و... اسراییل را محکوم کردند/ «سایت اند ساند» منتشر کرد: بهترین مستندهای جهان به انتخاب منتقدان و فیلمسازان/ تارانتینو و ساختن وسترنی دیگر: فیلمنامهای که به اینترنت درز کرد/ دیجیتال شدن یا نشدن؟ مسأله این است: اتحاد چند فیلمساز برای زنده نگه داشتن فیلم سلولوییدی/ جشنوارهی ونیز در راه است: با فیلمهایی از ایناریتو، فرارا، بحرانی و.../ توافق مخاطبان عام و منتقدان: فروشهای ناامیدکننده و دلگرمکننده/ نامزدهای دریافت جایزههای امی: بهترینها یا محبوبترینها؟/ بهترین روزهای ماروِل: نامی که میشناسید و.../ تعطیلی موقت استودیوی افسانهای ژاپن/ در انتظار بینستارهای
فیلمهای روز: پسران جرسی (کلینت ایستوود) / کالواری (جانمایکل مکمانا)/ نوح (دارن آرونوفسکی) و گپی با کارگردان
روی پرده: بخش تازهی مجله برای نگاه به چند فیلم مهم روی پردهی سینماهای جهان: خودت را به رقص بسپار (تِیت تیلر)، نگهبانان کهکشان (جیمز گان)، طلوع سیارهی میمونها (مت ریوز)، لوسی (لوک بسون)، تحتتعقیبترین مرد (آنتون کوربین)
نمای درشت: نقدی بر مستند خودِ زندگی (استیو جیمز) دربارهی راجر ایبرت، بازتابهای جهانی، نکتههایی دربارهی ایبرت و زندگیاش، جملههایی بهیادماندنی از او، و گفتوگو با کارگردان
یک فیلم، یک ترانه: نگاهی به اطرافت بینداز: ترانهی «خانم رابینسن» ساختهی پل سایمن از فیلم گراجوئت (مایک نیکولز)
شبها و روزهای قوزی: یادداشتهایی پراکنده از چند جشنواره و چند گرایش در سینمای امروز
تکهی کوچکی از بهشت: گزارشی از چهلونهمین جشنوارهی کارلووی واری
تماشاگر: به کارگردانی فرشتهی مرگش: نگاهی به فیفی از خوشحالی زوزه میکشد (میترا فراهانی)
درگذشتگان: تو آزاد شدهای: مطالب و یادداشتهایی دربارهی رابین ویلیامز به مناسبت درگذشت او
نقد فیلم
سه نقد و یادداشت بر امروز (رضا میرکریمی) و گفتوگو با کارگردان و بازیگرش شبنم مقدمی/ چهار نقد و یادداشت بر آذر، شهدخت، پرویز و دیگران (بهروز افخمی)، یادداشتی دربارهی موسیقیاش و گفتوگو با مرجان شیرمحمدی بازیگر و نویسندهی داستان/ سه نقد و یادداشت بر حراج (حسین شهابی) / دو نقد بر برف (مهدی رحمانی) و گفتوگو با کارگردان و سه بازیگرش (رؤیا تیموریان، افشین هاشمی و محمدرضا غفاری)/ نقدی بر کلاشینکف (سعید سهیلی) و گفتوگو با کارگردان/ نقدی بر فرشتهها با هم میآیند (حامد محمدی)/ به بهانهی فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو: سینمای ایران و چالش سنت و مدرنیته/ گزارش اکران: چندستاره
بیست سال پیش در همین ماه: نگاهی به شمارهی 162 ماهنامهی «فیلم» (ویژهی تابستان 1373)