معرفی کتاب‌های سینمایی

توی ویترین

اصغر یوسفی‌نژاد

آسیب‌شناسی متن در سینمای ایران
علیرضا اکبرپور. چ1، تهران، نشر نیلوفران، 1390، وزیری، 148 صفحه، 2000 نسخه، 52000 ریال
ادبیات ملی چیست؟، سینمای ایرانْ سینمایی فاقد الگوی نگارشی تثبیت‌شده، اقتباس و تعاریف پیرامون آن و نتایج کلی پژوهش عنوان‌های چهار فصل اصلی کتاب هستند. کتاب بر این اساس شکل گرفته که فیلم‌نامه مهم‌ترین ضعف سینمای ایران است، ولی نیک می‌دانیم که تنها ضعف آن نیست.

 

آقای محقق، عکاسخانه و چند فیلم‌نامه‌ی  دیگر
حجت‌الله سلیمانی. چ1، تهران، نشر مؤلف، پاییز 1390، وزیری، 378 صفحه، 2000 نسخه، 100000 ریال
آقای محقق، مجموعه‌ی عکاسخانه، طرح‌های سریال عکاسخانه، مجموعه‌ی دربست، انسان‌های نخستین، ماجراهای مهتاب و خورشید، قصه‌های بابا الفبا و داستان‌های شهر الفبا، عنوان فیلم‌نامه‌هایی است که در این کتاب به چاپ رسیده‌اند.

 

آن سبو بشکست
ژان‌پل سارتر. ترجمه: محمد کامران. چ1، تهران، نشر گلمهر، 1390، رقعی، 176 صفحه، 1100 نسخه، 45000 ریال
از ژان‌پل سارتر پیش از این هم دو فیلم‌نامه‌ی  چرخدنده و فروید در ایران منتشر شده است. در فیلم‌نامه‌ی  اخیر، سارتر تلاش روح زنی به نام اوا را به تصویر می‌کشد که در صدد انتقام گرفتن از قاتل خویش است، اما متوجه حقایقی می‌شود که در زندگی بر او پوشیده بود.

 

اختراع هوگو کابره
(سینما- رمان)
برایان سلزنیک. ترجمه: رضی هیرمند. ویراستار: آتوسا صالحی. چ1، تهران، نشر افق، 1390، رقعی، 584 صفحه (مصور)، 2500 نسخه، 85000 ریال
کتاب در دو بخش اصلی شامل عنوان‌هایی مثل پیش‌گفتار کوتاه، دزد، ساعت‌ها، بارش برف، پنجره، پدر هوگو، خاکستر، رازها، کارت‌ها، کلید، دفترچه و... داستانی را روایت می‌کند که مارتین اسکورسیزی در سال 2011 بر اساس آن فیلمی سه‌بعدی را در تجلیل از ژرژ ملی‌یس ساخته است.

 

از پرده‌خوانی تا پرده‌ی  سینما
دکتر سیدجواد سلیمی. چ1، تهران، انتشارات مؤسسه‌ی  آموزش عالی سوره (واحد تهران)، 1390، رحلی، 256 صفحه (مصور)، 1200 نسخه، 80000 ریال
کتاب در دو بخش اصلی با عنوان‌های هنر پرده‌خوانی و سینما، درباره‌ی  ریشه‌های نمایش در ایران، تعزیه، شاهنامه‌خوانی و نقالی، فانوس خیال، خیمه‌شب‌بازی، شهر فرنگ، از شبیه‌خوانی تا پرده‌خوانی و سپس هنر سینما از ورود تا گسترش، شکوفایی مکان‌های نمایش و تأثیرگیری آن از پرده‌خوانی سخن گفته است.

 

افسانه و افسون
(خاطرات تقی ظهوری)
به کوشش: کاوه گوهرین. چ1، تهران، نشر آرشام، 1390، رقعی، 168 صفحه (مصور)، 1000 نسخه، 35000 ریال
تقی ظهوری از بازیگران نقش دوم ولی مطرح سینمای پیش از انقلاب است که عمدتاً به عنوان وردست قهرمان اصلی ایفای نقش می‌کرد و در سال 1350 برای همیشه سینما را کنار گذاشت. سال‌ها پس از فوتش، خاطرات او با کوشش کاوه گوهرین در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

 

اقتباس در سینما
(به انضمام قصه‌های قرآنی «مناسب برای اقتباس» برگرفته از کتاب «قصص قرآن» استاد صدربلاغی)
پژوهش و نگارش: محمدعلی فرشته‌حکمت. ویراستار: کرم رضا خزایی. چ1، تهران، انتشارات جامعه‌ی  نو (مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، پاییز 1390، رقعی، 296 صفحه، 2000 نسخه، 60000 ریال
شمه‌ای درباره‌ی اقتباس، تعریف اقتباس، انواع اقتباس ادبی در سینما، تأثیر سینما بر ادبیات مدرن، پیوند سینمای ایران با ادبیات و ادبیات ایران با سینما، نخستین فیلم‌های اقتباس‌شده، نگاهی اجمالی به تولید سینمای ایران، نگاهی به روند اقتباس در سینمای ایران، فیلم‌نامه‌نویسی بعد از انقلاب اسلامی ایران و نگاهی به شناسنامه‌ی فیلم‌های اقتباسی، عنوان‌های بخشی از مطالب پراکنده‌ی  این کتاب است.

 

انتهای فصل باران
مریم یاراحمدی. چ1، تهران، انتشارات آوای کلار، 1390، رقعی، 88 صفحه، 1200 نسخه، 18000 ریال
غزل با این تصور که نامزدش او را ترک کرده، دچار مشکل روحی شده است. روان‌شناس جوانی می‌کوشد او را متقاعد کند که نامزدش در اثر عارضه‌ی  قلبی از دنیا رفته است.

 

ایده‌هایی برای انیمیشن کوتاه
(چه‌گونه داستان بنویسیم؟)
کارن سالیوان، گری شومر، کیت الکساندر. ترجمه: تورج سلحشور. ویراستار: لاله میرسیوندی. مقدمه: مهرداد شیخان. چ1، تهران، ناشر: کتاب آبان، 1390، وزیری، 232 صفحه (مصور)، 2000 نسخه، 55000 ریال
این کتاب که بر خلاف اغلب کتاب‌های فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن، بر روی انیمیشن کوتاه متمرکز شده، در حکم راهنمایی است که اصول اولیه‌ی  نگارش را از مرحله‌ی  ایده تا طراحی استوری‌برد به صورت گام‌به‌گام، خلاصه و کاربردی ارائه می‌دهد.

 

بازیگری برای انیماتورها
اد هوکس. ترجمه: فرناز خوش‌بخت، باقر بهرام و مریم تقی‌بیگی. چ1، تهران، انتشارات سوره‌ی  مهر (مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه‌ی هنری)، 1390، رحلی، 154 صفحه (مصور)، 2500 نسخه، 59000 ریال
در داغی بازار کتاب‌های انیمیشن، موضوع بازیگری در انیمیشن هم که فی‌نفسه جالب و کنجکاوی‌برانگیز است، صاحب کتاب شده است. با عنوان‌هایی مانند هفت اصل بازیگری، تماشاگر، کاراکتر، صحنه، حرکت، نقش، تمرینات کلاسی و بازیگری به شیوه‌ی متد چیست؟

 

برتون به روایت برتون
مارک سالیزبوری. ترجمه: ابراهیم عامل محرابی. ویراستار: محسن آزرم. چ1، تهران، نشر چشمه، تابستان 1390، وزیری، 320 صفحه، 1200 نسخه، 72000 ریال
این کتاب که ویراست نخست آن در سال 1379 با ترجمه‌ی بیژن اشتری، توسط انتشارات الست فردا منتشر شده بود، با مقدمه‌ای از جانی دپ به آثار برتن تا انیمیشن عروس مرده می‌پردازد.

 

بزرگان سینمای جهان با صدای بزرگان دوبلاژ ایران
نگارش و تصاویر: میثم تراب‌علی. ترجمه: محمود رستمی جم. چ1، تهران، ناشر: خانه‌ی  تاریخ و تصویر ابریشمی، پاییز 1390، رحلی، 192 صفحه (مصور)، 3000 نسخه، 100000 ریال
همان گونه که از عنوان مفصل کتاب پیداست، پس از ارائه‌ی  مطالبی مختصر در مورد تاریخچه‌ی  دوبلاژ در ایران، اولین فیلم دوبله‌شده به فارسی به روایت دکتر ابوالقاسم تفضلی و این‌که فیلم دختر فراری را چه‌گونه به زبان فارسی درآوردند؟، بخش عمده‌ی  کتاب به بازیگران مشهوری اختصاص یافته که صدای‌شان توسط بزرگان دوبلاژ صدا گذاری شده است.

 

پس از شهادت
(فیلم‌نامه‌ی بلند تاریخی/ مذهبی)
علی حاج‌فتح‌علی (فتحی). چ1، تهران، انتشارات قلمرو فرهنگ، 1390، رقعی، 88 صفحه، 1500 نسخه، 18000 ریال
در این فیلم‌نامه‌ی  43 صحنه‌ای به مصیبت‌هایی پرداخته شده که در مسیر حرکت اسیران از کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام و سپس از شام تا کوفه بر سر آن‌ها آمده است.

 

تحولات معاصر در مفهوم زمان سینمایی
کتر شهاب‌الدین عادل. ویراستار علمی: حسن ملکی. ویراستار ادبی: ابوالفضل توکلی شاندیز. چ1، تهران، ناشر: دانشگاه هنر، 1390، وزیری، 292 صفحه (مصور)، 1500 نسخه، 60000 ریال
در این کتاب تئوریک تألیفی، کلیاتی درباره‌ی زمان، زمان در هنرها، زمان در سینما، روایت و اتکای آن بر زمان، زمان در روایت، سینمای کلاسیک و زمان، ساختار دوگانه‌ی  زمانی فیلم، زمان در سینمای آوانگارد، نقطه‌گذاری‌ها و انتقال زمان در سینما، پیچیدگی‌های زمان در سینما و ساختار زمانی نو در سینما، در فصل‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

 

تکنیک‌های فیلم‌نامه‌نویسی
چارلی موریتس. ترجمه: محمد گذرآبادی. ویراستار: شیرین جم. چ1، تهران، نشر ساقی، 1390، 365 صفحه، 2200 نسخه، 68000 ریال
تبدیل داستان به فیلم‌نامه، ایده‌ها در عمل، تجسم ذهنی کنش، شخصیت‌ها، گفت‌وگو، ساختن صحنه‌ها، بنا کردن سکانس‌ها، اقتباس، استعاره و لحظه، زیرمتن و هماهنگ کردن تمام اجزا، موضوع‌هایی هستند که در ده فصل این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

 

تئوری‌های فیلم‌نامه در سینمای داستانی
شاهپور شهبازی. ویراستار: محسن آزرم. چ1، تهران، نشر چشمه، بهار 1390، وزیری، 368 صفحه، 1500 نسخه، 85000 ریال
کتاب برگزیده‌ی  سومین جشن کتاب سینمایی ایران دوازده فصلش را به مطالبی مانند تاریخ پیدایش درام، نگاهی کوتاه به تاریخ نگارش فیلم‌نامه، نگاهی کوتاه به ادبیات فیلم‌نامه‌نویسی، الگوهای مهم سینمای سه پرده‌ای، عناصر سبکی، طرح کلی تئوری گام‌به‌گام: چهار محور اصلی، عناصر روایی، پیش‌داستان، افکت‌های درام و ژانر اختصاص داده است.

 

چه‌گونه کارتون انیمیشن خلق کنیم؟
جانت نان (با همکاری گراهام گارساید). ترجمه: شبنم سمیعیان. چ1، تهران، انتشارات خانه‌ی  هنرمندان، 1390، رحلی، 68 صفحه (مصور)، 3000 نسخه، 28000 ریال
کتاب‌ بارها ترجمه‌شده‌ی  جانت نان حاوی مطالبی درباره‌ی  لوازم و تجهیزات مورد نیاز، اصطلاحات خاص انیمیشن، شخصیت‌پردازی، وزن بخشیدن، خلق شخصیت انسان و حیوانات، نسبت‌های اصلی سر و صورت، خلق حرکت و... است.

 

چه‌گونه مشکلات فیلم‌نامه‌مان را حل کنیم؟
سید فیلد. ترجمه: حمیدرضا گرشاسبی. چ1، تهران، انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، 1390، رقعی، 402 صفحه، 3000 نسخه، 60000 ریال
کتاب حاضرکه نخستین بار در سال 1382 با عنوان «راه‌گشای فیلم‌نامه‌نویسی» توسط انتشارات دستان و با ترجمه‌ی جلیل شاهری لنگرودی منتشر شده بود، پس مدت‌ها رکود در انتشارات بنیاد فارابی، از جدید‌ترین کتاب‌های ناشر است و در 22 بخش راهکارهایی را برای رفع مشکلات مختلف فیلم‌نامه‌ها ارائه می‌دهد.

 

حرفه‌ی بازیگری از الف تا ی
کاترین می‌فیلد. ترجمه: علی یعقوب‌زاده. ویراستار: محسن صلاحی‌راد. چ1، تهران، انتشارات افراز، 1390، رقعی، 272 صفحه (مصور)، 1100 نسخه، 70000 ریال
کتابی در مورد بازیگری با مباحث نسبتاً متفاوتی مانند یک روز از زندگی یک بازیگر حرفه‌ای، پیدا کردن کارگزاران و دستیاران انتخاب بازیگر، رفتن به مصاحبه و تست بازیگری، چه‌گونه برای بازی در یک نقش آماده شویم؟، پول و کار، سؤالاتی در مورد تبلیغ خود، عزت نفس و...

 

حکومت‌نظامی
(فیلم‌نامه و نمایش نامه)
فرانکو سولیناس. ترجمه و اقتباس دراماتیک: منیژه محامدی. چ1، تهران، انتشارات افراز، 1390، رقعی، 245 صفحه (مصور)، 1100 نسخه، 62000 ریال
در سال 1357 برای اولین بار این کتاب که فقط شامل فیلم‌نامه‌ی  حکومت‌نظامی بود منتشر شد. در این کتاب علاوه بر فیلم‌نامه، مؤلف متن نمایش‌نامه‌ای را که بر اساس این فیلم‌نامه نوشته و بر روی صحنه برده، اضافه کرده است. کوستا گاوراس بر اساس این فیلم‌نامه فیلمی به همین نام را کارگردانی کرده است.

 

داستان و گفتمان
(ساختار روایی در داستان و فیلم)
سیمور چتمن. ترجمه: راضیه‌سادات میرخندان. ویراستار: محمدصادق دهقان. چ1، قم، ناشر: مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما، 1390، رقعی، 266 صفحه، 1000 نسخه، 50000 ریال
روایت و بوطیقا، مبانی یک نظریه‌ی روایی، ترتیب، تصادف، رابطه‌ی علت و معلولی، حقیقت‌نمایی و انگیزه، داستان‌ها و ضدداستان‌ها، تعلیق و حیرت، خلاصه‌گویی، حذف به قرینه، صحنه، کشش، وقفه، عناصر وجودی و مکان داستان و مکان گفتمان، از جمله بحث‌هایی هستند که در چهار فصل مختلف این کتاب مورد توجه قرار گرفته‌اند.

 

درس‌های بازیگری
(بازی برای دوربین)
به کوشش: مهدی ارجمند. چ1، تهران، انتشارات سوره‌ی  مهر، 1390، وزیری، 190 صفحه (مصور)، 2500 نسخه، 39000 ریال
کتابی که قبلاً توسط همین ناشر منتشر شده بود، این بار هم به عنوان چاپ اول عرضه شده است. الفبای بازی در فیلم (تأثیر از هنرهای پیشین)، ارتباط قاب و بازی شامل اندازه‌ی قاب، زاویه‌ی دید، میزانسن، عدسی و هم‌چنین حضور دوربین به عنوان ناظر بازی، طرف بازی و چشم سوم از مباحث بسیار اساسی بازیگری هستند که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

 

در میان ابرها
(روایت دیگر/ فیلم‌نامه/ 8)
محمدرضا گوهری. چ1، تهران، ناشر: کتاب‌های سیمرغ (وابسته به مؤسسه‌ی  انتشارات امیرکبیر)، 1390، جیب پالتویی، 108 صفحه (مصور رنگی)، 1000 نسخه، 13500 ریال
در مرز شلمچه گاریچی نوجوانی به نام مالک که در بین ایران و عراق در رفت‌وآمد است، دل‌بسته‌ی  دختری عراقی به نام نورا می‌شود که بیش از بیست سال سن دارد. روح‌الله حجازی در سال 1386 بر اساس این فیلم‌نامه فیلمی به همین نام ساخت.

 

دو تخم‌مرغ در مه
شهرام شکیبا. چ1، تهران، انتشارات کتاب نیستان، 1390، رقعی، 96 صفحه (مصور)، 2200 نسخه، 23000 ریال
مجموعه‌ی طنزها و شوخی‌های قبلاً منتشرشده‌ی شهرام شکیبا که این بار در قالب یک کتاب عرضه شده و دامن فیلم‌سازانی چون بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، مسعود ده‌نمکی و آثارشان را گرفته است.

 

دو فیلم‌نامه
(دختر قلعه – دل‌سپرده)
علیرضا صبوری و مرتضی رضاقلی‌زاده. چ1، تهران، ناشر: مؤلف (علیرضا صبوری)، 1390، رقعی، 200 صفحه (مصور)، 1000 نسخه، 150000 ریال
حمید اکرمی بر اساس فیلم‌نامه‌ی  «دختر قلعه»، یکی از فیلم‌نامه‌های این مجموعه، فیلمی به همین نام ساخته که در آن دختر دانشجویی به نام آناهیتا، برای نوشتن پایان‌نامه‌ی  تحصیلی خود در رشته‌ی  مرمت آثار باستانی، به یکی از قلعه‌های قدیمی مازندران می‌رود.

 

دیکتاتورها و سینما
بیژن اشتری. ویراستار: علی معلم. چ1، تهران، انتشارات دنیای تصویر، بهار 1390، رقعی، 264 صفحه (مصور)، 1500 نسخه، 75000 ریال
ولادیمیر ایلیچ لنین، جوزف استالین، بنیتو موسولینی، آدولف هیتلر، یوزف گوبلز، مائوتسه تونگ و کیم جونگ ایل، دیکتاتورهایی هستند که به سینما به مثابه یک ابزار ایدئولوژیک نظر داشته‌اند و سینما هم در آثار مختلف به آن‌ها پرداخته است.

 

رابرت فلاهرتی و سینمای مستند شاعرانه
فواد کوینتار. ترجمه: سودابه فضائلی و منیژه عراقی‌زاده، چ1، تهران، انتشارات روزبهان، اردیبهشت 1390، رقعی، 136 صفحه (مصور)، 1500 نسخه، 38000 ریال
این کتاب که نخستین بار در سال 1360 منتشر شده بود، علاوه بر کلیاتی پیرامون فیلم مستند تا سال 1920، مستند شاعرانه و اصول آن، رابرت فلاهرتی، یک انسان و آثارش و نگرش به دنیای فلاهرتی از طریق آثارش، به آثار فلاهرتی مانند نانوک شمالی، داستان یک کوزه‌گر، موآنا، سایه‌ای سفید در دریاهای جنوب، تابو، مردی از آران و داستان لوییزیانا نیز پرداخته است.

 

راهکارهای برگردان مفاهیم معنوی به فیلم
(مجموعه‌ی مقاله‌ها و گفت‌وگوها)
ویراستاران: محمدصادق دهقان و رقیه چاوشی. چ1، قم، ناشر: مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما، پاییز 1390، رقعی، 378 صفحه، 1000 نسخه، 60000 ریال
خود را هنرمند بدانید، نه بازیگر، سینمای دینی یا دین برساخته‌ی سینما، استفاده از شیوه‌های نوین نگارش فیلم‌نامه در تولید فیلم‌نامه‌های دینی، لحظه‌ی خلق فیلم‌نامه‌ی دینی، راهکارهای دینی و برنامه‌سازی برای نمایش شخصیت اولیا و معصومین (ع) در تلویزیون، نسبت ژانرهای اصلی با نگاه دینی، فیلم دینی و ژانر قدیسی و رمانس؛ الگوی مناسب بازنمایی داستان‌های دینی در رسانه‌ی ملی، عنوان برخی مقاله‌هاست که در این کتاب به چاپ رسیده است.

 

راهنمای جامع انیمیشن
(آن‌چه در مورد انیمیشن باید بدانیم)
ریچارد ویلیامز. ترجمه: فریده خوش‌رو. ویراستار: مهران موسوی. چ1، تهران، ناشر: کتاب آبان، 1390، رحلی، 336 صفحه (مصور)، 200000 ریال
کتابی آموزشی درباره‌ی  انیمیشن که بحث‌هایی نظیر همه چیز در فاصله‌گذاری و زمان‌بندی است، نقطه‌ی عطف و کلید میانی، بهترین شیوه‌ی شماره‌گذاری، دست‌یابی به بازی بیش‌تر در جسم، دو شیوه‌ی طرح‌ریزی راه رفتن، دویدن، پریدن و جست‌وخیز، انعطاف‌پذیری، زمان‌بندی لرزش، موج و حرکت شلاقی را شامل می‌شود.

 

 رؤیا – پناهگاه
(برگمان و سینمایش)
به کوشش: مسعود فراستی. ویراستاران: سیدحمید رهنما و ناصر احدی. چ1، تهران، نشر ساقی، 1390، رحلی، 436 صفحه (مصور)، 2200 نسخه، 310000 ریال
کتابی که ویراست نخست آن در پاییز 1376 توسط انتشارات کانون فرهنگی هنری ایثارگران و با عنوان «هزارتوی رؤیا – حقیقت» منتشر شده بود در بخش‌هایی با عنوان دیدگاه‌ها، نقدها، گفت‌وگوها، یک نگاه، وقایع‌نگاری، فیلم‌شناسی و کتاب‌شناسی، به سینمای اینگمار برگمان اختصاص یافته است.

 

 ریما
علیرضا اکبرپور. چ1، تهران، ناشر: مؤسسه‌ی  انتشاراتی جمال هنر، 1390، رقعی، 118 صفحه، 1000 نسخه، 35000 ریال
ریما
که در سال 1382 نوشته شده از آن دست فیلم‌نامه‌هاست که به دلیل فراهم نشدن امکان ساخت به دست چاپ سپرده شده است. در این فیلم‌نامه داستانی واقع‌گرایانه در مورد قاچاق کالا و چتربازی با استفاده از شاخصه‌های ملی و بومی ارائه شده است.

 

زیر آتش
(روایت دیگر/ فیلم‌نامه/ 3)
محمدعلی باشه‌آهنگر و محمدرضا گوهری. چ1، تهران، ناشر: کتاب‌های سیمرغ (وابسته به مؤسسه‌ی  انتشارات امیرکبیر)، 1390، جیب پالتویی، 96 صفحه، 1000 نسخه، 12000 ریال
راحیل، نامزد علی، به جبهه می‌رود تا او را تشویق به بازگشت کند. اما آن‌ها زندگی مشترک خود را در آبادان آغاز می‌کنند. محمدعلی باشه‌آهنگر بر اساس این فیلم‌نامه در سال 1387 فیلم نیمه‌ی  گم‌شده را ساخت.

 

سی فریم در ثانیه
(پژوهشی درباره‌ی  موسیقی تصویر)
دکتر امیرحسین ندایی. چ1، تهران، انتشارات افراز، 1390، رقعی، 304 صفحه، 1100 نسخه، 75000 ریال
نسخه‌ی  تکمیل‌شده‌ی  کتاب «ویدئوکلیپ» که در 11 فصل موضوع‌هایی چون پست‌مدرنیسم موسیقی تصویر (ویدئوکلیپ)، عناصر اصلی موسیقی تصویر، انواع موسیقی تصویر، بررسی زیبایی‌شناسانه‌ی ساختار موسیقی تصویر، بررسی تأثیر موسیقی تصویر بر ذهن تماشاگر از طریق رؤیاها، جایگاه مفهوم جنسیت در ویدئوکلیپ‌ها و کارکرد عناصر بیانی شرقی در موسیقی تصویرها را بررسی می‌کند.

 

سینما و علائق سینماگران
حمید صنعت‌جو. چ1، تبریز، انتشارات فروغ آزادی (با همکاری انتشارات آیدین)، 1390، جیبی، 64 صفحه، 1000 نسخه، 15000 ریال
سینمای اعتقادمحور، سینمای انسجام‌محور، سینمای انتقادمحور و سینمای اقتصادمحور، عنوان‌های اصلی چهار فصل این کتاب را تشکیل می‌دهند.

 

عناصر جذابیت در سینمای انیمیشن
هادی ایران‌دوست. چ1، تهران، انتشارات سوره‌ی  مهر، 1390، رقعی، 160 صفحه، 2500 نسخه، 32000 ریال
چرا باید هنر انیمیشن را جدی گرفت؟، عناصر جذابیت سینمایی، عناصر جذابیت؛ ویژه‌ی انیمیشن، عناصر برگرفته از سایر هنرها و عناصر جذابیت فرهنگی، در مقدمه و چهار فصل کتاب بررسی شده‌اند.

 

فردوسی و هنر سینما
(بررسی قابلیت‌های سینمایی شاهنامه‌ی  فردوسی)
سیدمحسن هاشمی. چ1، تهران، نشر علم، 1390، رقعی، 336 صفحه، 1650 نسخه، 85000 ریال
پس از مقاله‌ها و کتابی که احمد ضابطی جهرمی در مورد قابلیت‌های سینمایی شاهنامه منتشر کرده، سیدمحسن هاشمی دومین شخصی است که در چهار فصل این کتاب صحنه‌پردازی (میزانسن)، صدا، تدوین و روایت را در آثار این شاعر نامی مورد توجه قرار داده است.

 

 فیلم‌برداری عملی
پل ویلر. ترجمه: فؤاد نجف‌زاده. چ1، تهران، انتشارات سمت، تابستان 1390، وزیری، 400 صفحه (مصور)، 1000 نسخه، 54000 ریال
واپسین یادگارمرحوم فؤاد نجف‌زاده در ادبیات سینمایی کتابی است که در پنج بخش و 22 فصل به طور مفصل مباحث مختلفی را در مورد فیلم‌برداری و تصویربرداری سینما و تلویزیون عرضه کرده است. روانش شاد.

 

 فیلم‌درمانی
(چه‌گونه می‌توانیم از فیلم برای غلبه بر مشکلات الهام بگیریم؟)
گری سالامون. ترجمه: امیر بهنام. چ1، تهران، انتشارات پاسارگاد، 1390، رقعی، 184 صفحه، 2200 نسخه، 40000 ریال
این کتاب که در سال 1389با عنوان فرعی دیگری توسط خود مؤلف منتشر شده بود، این بار توسط انتشارات پاسارگاد ارائه شده تا علاقه‌مندان احتمالی آن دسترسی آسان‌تری به آن داشته باشند. درمان ناملایمات روحی از طریق فیلم دیدن موضوع محوری این کتاب است.

 

فیلم‌نامه چه می‌خواهد؟
الهه احمدی و عادل ناصری ملکی. چ1، تهران، انتشارات کاکتوس، 1390، 136 صفحه، 1000 نسخه، 40000 ریال
فکر اولیه و ایده، ایده‌ها ازکجا می‌آید؟، ایده و تأثیر آن در روند فیلم‌نامه، فکر اولیه و جذابیت، گذر از ایده و فکر اولیه به طرح داستانی، زاویه‌ی  دید داستان و فیلم‌نامه، ساختار، زمان خطر و غیرخطر در روایت، گفت‌وگو، شخصیت‌های اصلی و فرعی، کنش در فیلم‌نامه، شخصیت و حادثه، از ادبیات به سینما و حکم فقهی صدق و کذب، عنوان‌های فصل‌های شانزده‌گانه‌ی  این کتاب هستند.

 

فیلم‌نامه‌نویسی: روش سکانس‌بندی
(ساختار پنهان فیلم‌نامه‌های موفق)
پل جوزف گالینو. ترجمه: کیکاوس زیاری. چ1، تهران، انتشارات افراز، 1390، رقعی، 296 صفحه، 1100 نسخه، 75000 ریال
از جدیدترین کتاب‌های فیلم‌نامه‌نویسی که توسط همکارمان کیکاوس زیاری ترجمه شده و ساختار فیلم‌نامه‌ی  آثار معروفی چون داستان اسباب‌بازی، مغازه‌ی سر نبش، غرامت مضاعف، شب‌های کابیریای فلینی، شمال از شمال غربی، لارنس عربستان، دیوانه‌ای از قفس پرید، هواپیمای کاخ سفید و جان مالکوویچ بودن را تحلیل می‌کند.

 

 قصه‌گویی در فیلم مستند
شیلا کوران برنارد. ترجمه: حمیدرضا احمدی لاری. ویراستار: احمد فرهنگ‌نیا. چ1، تهران، نشر ساقی، 1390، رقعی، 533 صفحه، 2200 نسخه، 100000 ریال
25 فصل و موضوع‌های متنوع این کتاب ذیل چهار قسمت کلی جمع‌بندی شده است که عنوان آن‌ها عبارت است از طراحی قصه، ایده‌هایی برای پیش‌نویس فیلم‌نامه، فیلم‌برداری و تدوین و گفت‌وگوهایی درباره‌ی داستان.

 

 کارتون‌ها
جان بایرن. ترجمه: شبنم سمیعیان. چ1، تهران، انتشارات خانه‌ی  هنرمندان، 1390، رحلی، 68 صفحه (مصور)، 3000 نسخه، 28000 ریال
لوازم و تجهیزات، استفاده از لوازم مناسب، شکل‌های ابتدایی، طراحی حیوانات، نسبت‌ها، شخصیت، حالت‌ها و ژست‌ها، لباس و وسایل، تبدیل کردن حیوانات به انسان‌ها، پرسپکتیو (زاویه‌ی دید)، حرکت و اکشن، پس‌زمینه‌ها و منظره، کاریکاتور، کمیک استریپ، بالن‌های گفت‌وگو و حروف‌نگاری بخش‌های مختلف این کتاب است.

 

کتاب جامع انیمیشن
کیت لی بورن. ترجمه: مهیار جعفرزاده، پریسا کاشانیان، مریم بیانی. چ1، تهران، انتشارات سوره‌ی مهر، 1390، وزیری، 495 صفحه (مصور)، 2500 نسخه، 13900 ریال
کتابی در مورد سینمای انیمیشن که ویراست قبلی این یکی با عنوان «آموزش متحرک‌سازی: دانش، مفاهیم، تکنیک‌ها، تمرینات» منتشر شده است. مطالب کتاب در 24 فصل و سه بخش با عنوان‌های نکات پایه، تکنیک‌ها و ابزارها گرد آمده‌اند.

 

 کتابی کوچک درباره‌ی پدرو آلمادوار
گردآوری و ترجمه: مرجان گلستانی. زیر نظر: بهرام دهقانی. چ1، تهران، ناشر: مؤسسه‌ی  فرهنگی هنری سناء دل، 1390، جیب پالتویی، 84 صفحه، 1100 نسخه، 35000 ریال

 
کتابی کوچک درباره‌ی کلینت ایستوود
گردآوری: فرید اختری. ترجمه: مرجان گلستانی. زیر نظر: بهرام دهقانی. چ1، تهران، ناشر: مؤسسه‌ی  فرهنگی هنری سناء دل، 1390، جیب پالتویی، 74 صفحه (مصور)، 1100 نسخه، 30000 ریال
دو عنوان کتاب دیگر از مجموعه‌ی  جدید انتشارات سناء دل که به زندگی و آثار دو فیلم‌ساز از نسل‌های قدیم و جدید اختصاص یافته که البته هر دو سالم و قبراق مشغول فیلم‌سازی هستند. مطالب این کتاب‌ها معمولاً از مقاله‌های مختلف در سایت‌های اینترنتی گوناگون گردآوری و ترجمه می‌شوند.

 

 مبانی فیلم‌نامه‌نویسی
(راهنمای گام‌به‌گام از فکر تا فیلم‌نامه)
سید فیلد. ترجمه: جلیل شاهری لنگرودی. چ1، تهران، انتشارات سوره‌ی  مهر، 1390، وزیری، 414 صفحه، 2500 نسخه، 72000 ریال
کتاب بسیار معروف «چه‌گونه فیلم‌نامه بنویسیم؟» سید فیلد پس از بارها ترجمه توسط اشخاص مختلف، این بار با عنوانی نزدیک به عنوان اصلی آن ترجمه و عرضه شده و طبق معمول دربرگیرنده‌ی  مطالبی با عنوان فیلم‌نامه چیست؟، موضوع، خلق شخصیت داستانی، ساخت شخصیت داستانی، داستان و شخصیت داستانی، پایان و آغازها، آغاز داستان، دو حادثه، نقطه‌های عطف، صحنه و... است.

 

مرجع کامل تصویرسازی انیمیشنی
مؤلف و گردآورنده: جلال کاکایی. چ1، تهران، انتشارات بیهق کتاب، 1390، خشتی، 288 صفحه (مصور)، 2000 نسخه، 100000 ریال
تاریخچه‌ی  تصویرسازی شامل تعریف، اهداف، انواع تکنیک‌های انیمیشن شامل شیوه‌های مختلف ساخت انیمیشن و کارتون دربرگیرنده‌ی  انواع کارتون‌ها مانند جرایدی، مضحک، مصور، کمیک استریپ‌ها و... مطالب عمده‌ی  این کتاب هستند.

 

 مردم شناسی بصری
ترجمه وتألیف: دکتر عبدالله گیویان. ویراستار ادبی: محمدرضا موسوی. چ1، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، 1390، وزیری، 292 صفحه، 1500 نسخه، 55000 ریال
مرم‌شناسی و مطالعه‌ی رسانه‌ها (مردم‌شناسی رسانه) مردم‌شناسی بصری، تصاویری از امر قدسی، تجسماتی از دیگری: بازنمایی تجربه‌ی قدسی درفیلم و ویدئو، بازنمایی و صلاحیت در فیلم‌ها و ویدئو‌های مردم‌نگار، روایی بودن و استعاره در فیلم مردم‌نگار، بازتعریف فیلم مردم‌نگار و اسلام و فرهنگ عمومی در هفت فصل این کتاب بررسی شده‌اند.

 

 مزرعه‌ی حیوانات
(فیلم‌نامه‌ی  بلند به صورت سریال انیمیشن)
علی حاج‌فتح‌علی (فتحی). چ1، تهران، انتشارات قلمرو فرهنگ، 1390، رقعی، 168 صفحه، 1500 نسخه، 32000 ریال
اقتباسی از رمان معروف قلعه‌ی  حیوانات جورج اورول ترجمه‌ی  همایون بهشتی و امیر امیرشاهی، که در 97 سکانس تنظیم شده و بر خلاف منبع اصلی در آن بر مسائل ماورایی هم تأکید شده است.

 

 مصاحبه در فیلم مستند
روبرت صافاریان. ویراستار: افسانه فدایی. چ1، تهران، نشر ساقی، 1390، رقعی، 152 صفحه، 2200 نسخه، 30000 ریال
موقعیت‌های مصاحبه‌ی تصویری، ویژگی‌های مصاحبه‌ی خوب، کارگردانی مصاحبه، تدوین مصاحبه، اخلاق در مصاحبه، برخی مسائل بنیادین و پیوست‌هایی شامل مصاحبه با ارول موریس درباره‌ی دستگاه اینتروترون و اهمیت تلاقی نگاه و شیوه‌ی کار دستگاه اینتروترون مطالب این اثر تألیفی هستند.

 

 مهارت‌هایی برای درک فیلم
محمد صلواتی. چ1، تهران، ناشر: شرکت توسعه‌ی  کتابخانه‌های ایران، تابستان 1390، رقعی، 88 صفحه، 1500 نسخه، 24000 ریال
سال گذشته کتابی با عنوان راهنمای فیلم‌سازی برای کودکان و نوجوانان توسط همین نویسنده و ناشر منتشر شد و کتاب حاضر در واقع جلد سوم همان مجموعه است که به دلیل تفوت ماهوی مطالبش با دو کتاب قبلی به توصیه‌ی  دوستان با عنوانی متفاوت و به صورت مستقل ارائه شده است.

 

نکات کارگردانی، نمایش و سینما
(کارشناسی ارشد)
گردآورنده: مصطفی بداقی. چ1، تهران، انتشارات سنجش و دانش، 1390، رحلی، 172 صفحه (مصور رنگی)، 1000 نسخه، 100000 ریال
کتابی برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد که مطالبی را در مورد تاریخ نقاشی ایران، سینما، تئاتر، کارگردان، موسیقی و معماری در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

همه چیز درباره‌ی  انیمیشن
هوارد بکرمن. ترجمه: فرناز خوش‌بخت و مریم کشکولی‌نیا. چ1، تهران، انتشارات سوره‌ی  مهر، 1390، رحلی، 254 صفحه (مصور)، 2500 نسخه، 79000 ریال
همه‌ی  کتاب‌ها درباره‌ی  انیمیشن! پرده‌ها بالا می‌رود، استودیو‌ها متولد می‌شوند، جالسون حرف می‌زند، میکی جیروویر می‌کند، کارتونلند وارد عرصه می‌شود، از بولوینکل تا بارت و آن سوی آن، طراحی پیکره‌های استخوانی، طراحی کاراکتر، داستان‌گویی با انیمیشن، کارگردانی، همه‌ی دنیا صحنه‌ی نمایش است، انیمیشن، لحظاتی در زمان، استفاده از رنگ، فیلم و صدا و... عنوان‌هایی هستند که در اغلب کتاب‌های این‌چنینی تکرار می‌شوند.


همه می‌گویند دوستت دارم
(وودی آلن در آینه‌ی  سه فیلم)
ریچارد ال. مودی. ترجمه: شعله آذر. ویراستار: محسن آزرم. چ1، تهران، نشر چشمه، بهار 1390، وزیری، 196 صفحه، 1200 نسخه، 48000 ریال
معمای وودی آلن، مرور آثار مرتبط، روش‌شناسی، پارادایم تأیید و رد، آنی هال، خاطرات استارداست و زلیگ، موضوع‌ها و فیلم‌هایی هستند که در هشت فصل این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

مقاله‌ها

آرشیو