(شماره ویژه روز ملی سینما - ۲۱ شهریور ۱۳۸۹ )
فهرست مطالب
پروندهی یک موضوع سینمادرمانی ساعت گرگ و میش: از سایکوسینماتوگرافی تا سینماتراپی کوچهی کابوس: سینما و روانکاوی سینما رؤیای جمعی روزگار ماست: گفتوگو با دکتر بیرگیت وُلز نمونههایی از فیلمهای مورد تجویز بر حسب شرایط بیمار
پروندهی یک موضوع استودیوهای فیلمسازی فناوری سینمایی به سبک ایرانی: سرگذشت استودیوهای ایرانی از لابهلای خاطرات فعالانش ما سینما را دوباره اختراع کردیم: مروری انتقادی بر موقعیت فنی سینمای ایران در دهههای آغاز تأثیرگذار و پررنگ: حضور تکنیسینهای ارمنی در سینمای ایران عاشقِ ساختن: مهندس محسن بدیع، مؤسس لابراتوار بدیع پدر سینمای ایران و غبارروبی از تاریخ: اسماعیل کوشان و رهاوردهای فنی او یازده استودیو، 42 تهیهکننده، 1500 نفر نیروی انسانی: اسماعیل کوشان، یک سخنرانی دکوپاژ روی قوطی سیگار: فرخ غفاری، یک مقاله لابراتوار، چهارراه حوادث: گفتوگو با اکبر عالمی، فعال و کارشناس پیشکسوت لابراتوار و مدرس این رشته در دانشگاهها قلب تپنده: «استودیو فیلمساز»، یکی از قدیمیترین لابراتوارهای بخش خصوصی ایران سینما علافی بود!: گفتوگو با محمود مینو، تعمیرکار تجهیزات فنی و آپارات سالنهای نمایش افقهای دوردست: مهندس سیفالدین کامرانی و فعالیتهایش کار ما بیانتهاست: گفتوگو با گورگن گریگوریان، پیشکسوت امور فنی و لابراتوار میخواستیم سینما، همینجا بجوشد و بارور شود: حرفهای هوشنگ کاوه، از مؤسسان «ایراننوفیلم» نخستین استودیوی دوبلاژ در ایران از کویر مرکزی تا واحهی صدا: خاطرات محمد حقیقی، پیشکسوت صدا کامپیوتر همه جا را تسخیر کرده: گفتوگو با دو صدابردار و صداگذار باسابقه، فرهاد ارجمندی و چنگیز صیاد عشق به سینما، وسوسهی سینما: حرفهای روبیک زادوریان دربارهی تأسیس استودیو شهاب و تاریخ فنی دوبله در ایران توی نخ دوربین: گفتوگو با فرج حیدری، مدیر فیلمبرداری با بلیت دو تومانی که شهر نمیسازند: گفتوگو با اکبر رستمزاده، از دستاندرکاران فنی سالنهای نمایش و تولید بازی روزگار: خاطرات ایوب شهبازی از سالها کار در استودیوها و لابراتوارها یادی از دو تکنیسین قدیمی سینمای ایران: تیگران تومانیان و حسین لنگرودی استودیوهای ایران: از لابهلای «تاریخ سینمای ایران» جمال امید آخرین بازمانده: استودیو ساندفیلم، در آستانهی چهل سالگی - فرهنگ کوچک استودیوهای دوبلاژ
استودیوهای خارجی آناتومی کارخانهی رؤیا: استودیوها و نظام استودیویی فیلمسازی (2010-1913) نگاهی به تاریخچهی استودیوهای پارامونت، متروگلدوین مِیر، برادران وارنر، فاکس قرن بیستم، آرکِیاو، یونیورسال، کلمبیا، ریپابلیک، مونوگرام، چینهچیتا، اوفا و نظام استودیویی انگلستان
پروندهی یک سینماگر مل گیبسن دو نقد بر لبهی تاریکی (مارتین کمپبل)/ پیر شدن سخت است!: گفتوگو با گیبسن/ مل گیبسن از دو زاویه: بازیگر و کارگردان/ نگاهی به فیلمهای گیبسن در مقام کارگردان: مردی بدون چهره (1993): یک فیلم کوچک/ شجاعدل- دلاور (1995): مورد عجیب و حماسی ویلیام والاس/ رعایت جزییات تاریخی چهقدر در فیلم مهم است؟/ مصایب مسیح (2004): خونبازی!/ آپوکالیپتو (2006): وحشیانه، دیدنی، تهوعآور!
|