نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای ایران » گفت‌وگو1400/05/09


انیمیشن از محبوب‌ترین صنایع خلاق (بخش دوم)

گفت‌وگوی اختصاصی ماهنامه فیلم با داود اشرفی انیماتور «سونی پیکچِرز»

شفيقه نيک‌جهان
اسپایدرمن: درون دنیای عنکبوتی

 

فضای کار در حوزه انیمیشنسازی ایران با شرکتهای معتبری همچون سونی پیکچرز چه تفاوتهایی دارد؟
درباره مقایسه انیمیشن‌های ساخت ایران با کشورهای خارجی باید عرض کنم ما در صنعت انیمیشن سازی، کشور   جوانی هستیم، البته که در تولید انیمیشن‌های متوسط تجربه‌های خوب زیادی داریم اما در تولید انیمیشن‌های متوسط به بالا هنوز باید راه زیادی را طی کنیم، ما در کشور فیلمنامه‌نویس‌های متبحر کمی داریم، کارگردانان متبحر کمی نیز برای رقابت در عرصه‌های بین‌المللی داریم برای مثال سونی پیکچرز 25 سال است که به صورت حرفه‌ای در این صنعت مشغول به کار است در این مدت پایپ لاین‌هایی تولید کرده‌اند که برای همیشه در آرشیو شرکت باقی می‌مانند که حتی اگر آرتیست‌های حرفه‌ای آنها روزی شرکت را ترک کنند بسیاری از پایپ‌لاین‌ها برای ادامه فعالیت در اختیار آرتیست‌های جدید قرار خواهد گرفت و کار شرکت متوقف نخواهد شد حتی تولید این پایپ‌لاین‌ها و دسترسی آرتیست‌ها به آن و دسترسی شرکت‌ها به آرتیست‌های حرفه‌ای از سراسر جهان از طریق اینترنت، امکان بالابردن کیفیت و سرعت تولید اثر را افزایش می دهد. در ایران هم‌چون همه به راحتی به اینترنت دسترسی دارند می‌توان از تجربه‌های موفق شرکت‌های مطرح، آرتیست‌های حرفه‌ای و حتی نرم‌افزارهای مورد نیاز آموزشی استفاده کرد.

مورد دیگری که دوست دارم در اینجا به آن اشاره کنم این است که ما در ایران آرتیست‌های بسیار خوبی در حوزه‌ها و تکنیک‌های مختلف داریم که به طور مستقل کارشان بسیار خوب و حرفه‌ای است اما در انسجام و مدیریت یک پروژه تیمی گاهی به مشکل بر‌می‌‌خوریم، یعنی در تبدیل هنر خودمان به صنعت یا کارخانه تولید انیمیشن مشکلاتی داریم که در صورت رفع آن و اخذ توانمندی‌ها و مهارت‌های لازم برای انجام کارهای تیمی و گروهی خواهیم توانست یک ایده را به خوبی به یک فیلمنامه سپس به یک انیمیشن موفق و جذاب تبدیل کنیم.

از دید شما تکنولوژی و نرم افزارهای تولید انیمیشنهای ایرانی در مقایسه با تکنولوژی و نرم افزارهای ساخت انیمیشنهای جهانی در چه سطحی قرار دارد؟
در مورد نرم افزارهایی که در ایران یا سایر کشورهای موفق در صنعت انیمیشن استفاده می‌شوند باید بگویم که فکر نمی‌کنم ما در ایران چیزی به نام  مشکل نرم‌افزاری داشته باشیم، چرا که در ایران هم مثل سایر کشورهای جهان به تمام نرم افزارهایی مثل مایا، هودینی، آرنولد و ... دسترسی داریم و به لطف اینترنت در هیج جای دنیا، دیگر محدودیتی از این لحاظ وجود ندارد، البته شاید محدودیت‌هایی در سرعت اتصال این نرم افزارها به مدل و پایپ‌لاین‌های مختلف داشته باشیم که این مسائل هم نمی‌تواند به معنی عدم دسترسی به نرم افزارهای موجود باشد. چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که بتوانیم نیروهایی پرورش دهیم که بتوانند به ابزارهای موجود در نرم افزارهای حرفه ای تسلط کافی داشته باشند که از دید من در این بخش جای کار بسیار است. اما شناخت نیروهای انیماتور ایران از نرم افزارهای حرفه‌ای تولید انیمیشن و نحوه به‌کار بردن و استفاده از آنها در سطح بسیار خوبی است.

آیا تحریمها میتواند روی پشتیبانی نرم افزارهای ساخت انیمیشن، کیفیت انیمیشنهای تولیدی و در نهایت توزیع انیمیشنهای ساخت ایران اثرات منفی داشته باشد؟
نرم‌افزار مایادر حین تحریم، ما دسترسی به نرم افزار خاص نداریم، نمی‌توانیم نرم افزارهای مورد نیاز را خریداری کنیم، ساپورت این نرم افزارها هم در زمان تحریم با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است؛ بنابراین صنعت انیمیشن ایران در چنین شرایطی بالطبع توان رقابتی خود با بازارهای جهانی را از دست خواهد داد، حتی تحریم‌ها امکان سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر در صنعت انیمیشن ایران را هم با مشکل مواجه خواهد کرد چراکه الان در صنعت انیمیشن دنیا  تولیدات مشترک بین کشورهای مختلف طرفداران زیادی دارد، بسیاری از استودیوها پذیرای انجام کارهای مشترک با شرکت‌هایی از سراسر دنیا هستند اما سرمایه گذاری در کشورهای تحریم شده ریسک بالایی می‌طلبد.

از دید شما نیروهای متخصص ایرانی در حوزه ساخت و توزیع انیمیشنهای ایرانی در سطح جهانی تا چه اندازه میتوانند موفق باشند؟ آینده این صنعت ارز آور برای ایران را چگونه می بینید؟
در مورد نیروهای انیماتور در سطح جهانی ما در قسمت‌های تکنیکال، ریگ‌بندی و نورپردازی نیروهای خوبی در سطح بین‌المللی داریم و می‌توانیم پروژه‌های بسیار خوبی با تکیه بر توان آنها در سطح بین‌المللی تولید کنیم اما همان‌طور که قبلا هم توضیح دادم نداشتن توانایی انسجام بخشی میان نیروهای موجود در قالب تیم‌های حرفه‌ای ضعف اصلی ماست، البته در بخش‌هایی مثل فیلم‌نامه و کارگردانی و آرت مشکلات جدی‌تری هم داریم، یعنی در بخش‌های فنی به لطف آموزش‌ها به روزتر شده‌ایم اما چون درآمد فیلمنامه نویسی و کارگردانی شاید هنوز پایین است در این حوزه ضعف‌های زیادی داریم که باید آنها را رفع کنیم تا شاهد تولیدات بسیار بهتری در سطح جهانی باشیم و بتوانیم به جای تبدیل شدن به نیروی کار برای روسیه و کشورهای عربی و اروپایی، پروژه‌های اصیل ایرانی را تولید کنیم و  فرهنگ غنی خود را صادر کنیم.

برای سرمایهگذاری در این صنعت چه زیرساختهایی نیاز است؟
برای تولید آثار فاخر ایرانی نخستین و مهم‌ترین گام‌هایی که می‌توان برداشت بحث و گفت‌وگو با شرکت‌های خارجی و اخذ سرمایه‌گذارهای بین‌المللی برای تولیدات مشترک است، حتی برای رفع کمبودهای هنری در این صنعت می‌توانیم از نیروهای متخصص خارجی برای همکاری دعوت کنیم تا با پرورش نیروهای بیشتر در داخل کشور هم ضعف‌ها و کمبودهایمان را رفع کنیم و هم صنعت تولید انیمیشن در ایران را بهبود ببخشیم.

هدف نهایی  شما در حوزه ساخت و تولید انیمیشنهای ایرانی چیست؟
مهم‌ترین هدف و آرزوی من این است که روزی بتوانیم تاریخ، فرهنگ اقوام مختلف ایرانی را در قالب فیلم‌های انیمیشنی جذاب و زیبا صادر کنیم، چرا که ایران دارای زیرساخت های ادبی، تاریخی و فرهنگی غنی‌ است و جهان باید چنین فرهنگ و ادبیات غنی و پرمایه‌ای را بشناسد.

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آدرس اینستاگرام:

https://www.instagram.com/filmmagazine.official

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: