شماره: ۵۱۳ (۲۰ شهریور ۱۳۹۵)

چشم‌انداز ۵۱۳

یک راهحل برای چند مسأله
محسن آزرم:
...«ویژه‌نامه‌ی روز ملی سینما» در ستایش همین هنر است؛ هنر عباس کیارستمی که در همه‌ی این سال‌ها با فیلم‌ها، عکس‌ها، کتاب‌ها و کارگاه‌های فیلم‌سازی‌اش چیزی به دنیا به اضافه می‌کرد. اجرای ایده‌ی این شماره‌ی ویژه دست‌کم دو ماه پیش از آن روز تلخ آغاز شد و از همان روز قرار بود «ویژه‌نامه‌ی روز ملی سینما» ویژه‌ی مهم‌ترین فیلم‌ساز ایران باشد و دل‌مان به بودنِ کیارستمی خوش بود. اما از آن‌جا که هیچ‌چیز آن طور که دوست می‌داریم و خیال می‌کنیم پیش نمی‌رود، خبری که هیچ انتظارش را نمی‌کشیدیم رسید... آن‌چه می‌خوانید سیری در کارنامه‌ی عباس کیارستمی است؛ به احترام او که عمری هنر و انسان را رعایت کرد؛ فیلم‌سازی که نه این یک شماره، حتی چند شماره‌ی ویژه هم در توصیف دنیایش کم است.

واقعگرایی آگاهانه در فیلمهای کیارستمی
عباس بهارلو:
کیارستمی در سال‌ 1339 در کنکور رشته‌ی نقاشی‌ دانشکده‌ی‌ هنرهای‌ زیبای‌ دانشگاه ‌تهران پذیرفته‌ شد. چند سال‌ بعد هم‌دوره‌هایش‌ فارغ‌التحصیل‌ شدند و او که‌ سر در کارهای‌ دیگری‌ داشت‌ هم‌چنان به‌ دانشکده‌ آمدوشد می‌کرد و تحصیلاتش‌ سیزده‌ سال‌ به‌ درازا کشید: «این‌همه‌ طول‌ کشید چون‌ بیرون‌ کار می‌کردم‌، توی‌ کار تبلیغاتی‌ بودم‌ و توی‌ پلیس‌راه‌.» از سال‌ 1340 به ‌‌عنوان‌ نقاش‌ تبلیغاتی‌ در «آتلیه‌ی‌ 7» و یکی‌دو مؤسسه‌ی‌ دیگر به‌ کار طراحی‌ جلد کتاب‌ و آفیش‌ می‌پردازد و...

آخرین فیلم ناتمام کیارستمی به روایت مارین کارمیتز
محمد حقیقت:
...«آیا تصویرهایی از این فیلم ناتمام داری؟»
کارمیتز: «بله، مقدار کمی دارم اما از عباس خواستم یک خلاصه‌داستان طولانی بنویسد تا به دنبال سرمایه برای ساختن فیلم برویم. بدون سناریو یا یک خلاصه‌داستان دقیق و طولانی نمی‌توان سرمایه جذب کرد. سرانجام او برایم متنی فرستاد اما نمی‌شد از آن استفاده کرد. چندتا ایمیل بود! داستان را تعریف می‌کرد اما کافی نبود. هیچ‌کس حاضر نیست...

من اهل تعزیه نیستم
ابراهیم گلستان
: در پاسخ مراجعه‌تان لطفاً توجه بفرمایید دل‌بستگی من به کار کیارستمی از وقتی بود که سینمابنویس‌های دیار شما یا از او نمی‌گفتند یا به او بد می‌گفتند. اگر دنیای آدم‌ها عوض شده - که من چنین گمان نمی‌کنم و آن‌ها همان‌اند که بودند - نه خودشان و نه دنیای ذهنی ناجورشان به من ربطی ندارد. عین همین وضع هم در مورد میرزابنویس‌های ادبیاتی هست و وضع من با آن‌ها هم همان است و بوده است. همان، که...

گفتوگوی یوسف اسحاقپور با عباس کیارستمی درباره‌ی عکسهایش
یوسف اسحاق
پور: من تا حالا افتخار ملاقات با شما را نداشته‌ام، البته تا حدود پنج دقیقه‌ی قبل و مقابل ورودی همین سینما. و همیشه هم برای این کارم انگیز‌ه‌ای کاملاً مشخص داشته‌ام، چون به طور کلی هیچ‌وقت دنبال آشنایی با کسانی نبوده‌ام که در مواجهه با آثار تأثیرگذارشان، ضرورت دیده‌ام که حتماً از طریق نوشتن، پاسخی به آن‌ها بدهم...
عباس کیارستمی: من هم همیشه گفته‌ام وقتی اثر کسی را می‌خوانم که هیچ‌وقت تا حالا او را ندیده‌ام، با علاقه و لذت بیش‌تری آن را می‌خوانم تا وقتی که از نزدیک نویسنده را بشناسم...

کلاژ چهلتکه
نورالدین زرین
کلک: چیزی که در همه‌ی کارهای عباس کیارستمی مشترک و هم‌ریشه است نگاه ساده و بسیار ریزبین او به پیرامونش و گزینش‌های ناب از بین آن‌هاست که چه در عکس‌ها و چه در هایکوها و چه در فیلم‌هایش به آن رسیده بود. و می‌دانیم که آخرین مرحله‌ی تکامل در هنر سادگی مطلق است...

نگاهی باز به نسبت کیارستمی با سینمای مستند
پیروز کلانتری:
کلوزآپ... گریزپاترین فیلم در تعریف فیلم مستند یا داستانی است. ظاهر فیلم ساده است: کیارستمی پس از باخبر شدن از ماجرا و در دوره‌ی زندانی بودن سبزیان و پیش از دادگاه او وارد ماجرا شده است. صحنه‌ی دادگاه را گرفته و باقی ماجرا و روابط پیش از دستگیری او، بعد از آزادی سبزیان با حضور او و دیگران بازسازی شده است. اما پیچیدگی فیلم در عدم تشخیص خودانگیختگی یا نقش‌آفرینی در حضور و حرف‌های سبزیان و...

خاطراتی از عباس کیارستمی
احمد طالبی‌نژاد
: درباره‌ی عباس کیارستمی چه می‌توان نوشت که تازه باشد؟ پس از درگذشت شوک‌آور او، صدها مقاله، سخنرانی و مصاحبه درباره‌ی ویژگی‌های هنری و اخلاقی او انجام شد و البته هم‌چنان حرف‌های ناگفته بسیاری هم مانده است. معمولاً هنگامی که بزرگی از دنیا می‌رود، همگان حتی مخالفانش هم در مدح و ثنایش می‌گویند و می‌نویسند. من اما اعتراف می‌کنم که...

حقایقی درباره‌ی نخل طلای «طعم گیلاس» به روایت حقیقت
هوشنگ گلمکانی:
... در تماس‌های بعدی با محمد حقیقت، باز هم موضوع اصلی حرف‌های‌مان کیارستمی بود و روزی هم یادداشتی از او را برایم ایمیل کرد مربوط به بهار سال 76 و رفتن طعم گیلاس به کن، که گویای نکته‌هایی تاریخی بود. به حقیقت گفتم خب این نامه را همین‌جوری که نمی‌شود چاپ کرد، مطلبی، یادداشتی در توضیح آن بنویس. گفت: «آن را به قصد چاپ برایت نفرستادم، فقط فرستادم ببینی، محض اطلاع، یا مثل یک یادگاری، یادی از یک دوست بزرگ، همین.» گفتم: «اما این یادداشت مهمی است و...

سکوت و دیگر هیچ
پرویز نوری:
چه‌گونه می‌توان باور کرد که او دیگر در بین ما نیست؟ یک فیلم‌ساز یگانه، یک انسان فرهیخته، و یک رفیق ابدی... عباس کیارستمی را وقتی در کانون پرورش فکری کودکان به کار نقاشی و گرافیک مشغول بود، شناختم. آن روزها کسی او را نمی‌شناخت اما آن‌ها که در کانون همراهش بودند - و خود ما، احمدرضا [احمدی] و پرویز جان [دوایی] - می‌دانستند و باور داشتند که...

ایدههایی در باب «زاویه‌ی دید» در سینمای کیارستمی
وحید مرتضوی
: نگاهی توریستی، از بالا و گاه حتی تحقیرآمیز به دیگران و سوژه‌های انسانی روبه‌روی دوربین». این اتهامی بود که به گونه‌های مختلف و در شکل‌ها و زبان‌های گوناگون علیه (مشخصاً) فیلم‌های دوره‌ی میانی سینمای کیارستمی تکرار می‌شد. به موازات آن، خوانش دیگری نیز در میان بود که این فیلم‌ها را حاصل نگاه یک اُمانیست ساده‌انگار و ستایشگر بی‌خیال زندگی - بی‌توجه به واقعیت پیچیده‌ی آن - تلقی می‌کرد. این دو تفسیر و تعبیر متفاوت گاه حتی...

تصویر و تصوری از کیارستمی
مرتضی کاخی:
شعر کیارستمی مثل سینمای او حتی از آغاز کار سینمایی‌اش تا همین اواخر محصولی دیداری است که به جای سینمایی، به نوشتاری تبدیل شده است. به عنوان مثال سعدی می‌گوید: «سگی را لقمه‌ای هرگز فراموش/ نگردد در زمین صد نوبتش سنگ.» نخستین فیلم کیارستمی (نان و کوچه) از همین دست است. این را بسیاری از مردم تجربه و...

اگر دوربین را به عقب برگردانی
نیکی کریمی
: ادم هست حوالی سال 76، وقتی با عباس کیارستمی می‌رفتیم برای باد ما را خواهد برد لوکیشن ببینیم، زمستان بود و من پشت فرمان ماشین، همین‌طور در اطراف کامیاران، کرمانشاه و شهرهای دیگر می‌راندم تا یک ده حسابی چشم‌مان را گرفت. روستایی بود به نام کرم‌بست یا کمس. بارها به این ده رفتیم و...

نگاهی به کورهراههای کیارستمی
نوید پورمحمدرضا
: همه چیز از آن‌جا آغاز می‌شود که از جاده‌ی اصلی خارج می‌شویم و مسیری فرعی و پیچ‌واپیچ را پی می‌گیریم. پدر و پسر چند روز بعد از زلزله‌ی ویرانگر رودبار با ماشین راهی آن منطقه می‌شوند تا خبری از سلامتی احمد و بابک احمدپور، بازیگران خانه‌ی دوست کجاست؟ که ساکن آن‌جا هستند، به دست آورند. مسیر اصلی بسته است و...

بدیهای کیارستمی
محمودرضا بهمن
پور: بدی نخست: در نخستین روز و هنگام مراسم تشییع، کیارستمی زمان زیادی را در جمع آدم‌های بسیاری که برای خاکسپاری‌ آمده بودند، نمی‌مانَد. نگاهی به هر سوی قبرستان کوچک می‌انداخت که در چشم‌انداز آن دشتی وسیع و زیبا قرار دارد؛ همان جایی که در زمان حیاتش خواسته بود به عنوان خانه‌ی ابدی‌اش انتخاب کنند. نگاهی کنجکاوانه به آدم‌ها می‌کرد بی‌آن‌که توجهی به جمعیت انبوه بازیگران مشهور و دختران و پسران عزادار جوان ‌کند. اما...

نگاهی به دوگانه‌ی واقعیت و هنر در سینمای عباس کیارستمی از دریچه‌ی «کپی برابر اصل»
امیرحسین سیادت
: کدام وضعیت حقیقی و کدام‌یک ساختگی‌ست؟ زن و مرد کپی برابر اصل به‌راستی زن و شوهرند یا صرفاً دارند به طرز بازیگوشانه‌ای خود را با تصویری که به آن‌ها نسبت داده شده هماهنگ می‌کنند؟ هر پاسخی به این پرسش حکم گام برداشتن بر نواری باریک را دارد که هر لحظه ممکن است با تلنگری به لغزیدن و فرو افتادن منجر شود. هر یک از این دو مسیر...

گزارشی درباره‌ی «گزارش»
بهمن فرمان
آرا: هرگز قیافه‌ی بهت‌زده‌ی عباس را فراموش نمی‌کنم، چون فکر نمی‌کرد با تعریف خط داستان یک فیلم بلند کسی بگوید آن را می‌سازیم. البته آن وقت من 32 سال داشتم و عباس 33 سال. علیرضا زرین‌دست مدیر فیلم‌برداری شد و یوسف شهاب صدابردار هم‌زمان که در آن دوران بسیار نادر بود. روز اول فیلم‌برداری که تمام شد عباس به دفترم آمد و گفت:...

مروری بر مقالهها و پایاننامههای دانشگاهی ایران با موضوع سینمای کیارستمی
حمیدرضا مدقق
: اغراق نیست اگر بگوییم نویسندگان و پژوهشگران خارجی در مورد هیچ فیلم‌ساز ایرانی به اندازه‌ی عباس کیارستمی مقاله ننوشته و کتاب منتشر نکرده‌اند. در یک جست‌وجوی سریع، شانزده کتاب فقط به زبان انگلیسی یافتم که از سال 2000 به این سو به این کارگردان و فیلم‌هایش پرداخته‌اند. وجه مشترک همه‌ی این کتاب‌ها...

10 یادداشت اختصاصی درباره‌ی عباس کیارستمی و فیلمهایش
حسین عیدی
زاده: پس از مرگ کیارستمی بسیار نوشتند، چه در ایران و چه خارج از ایران. خیلی از بزرگان (جیم جارموش و مارتین اسکورسیزی) در رثایش سخن گفتند. آن‌چه می‌خوانید هم در ادامه‌ی همین ادای احترام‌هاست. سعی شد فهرستی متنوع از کسانی که با سینمای کیارستمی روزگار گذراندند شکل دهیم. از ژاک رانسیر تا نیک جیمز و آپیچاتپونگ ویراستاکول، فهرستی رنگارنگ که گواهی است بر تأثیر جهان‌شمول سینمای کیارستمی. رانسیر و میشل شیون، مطالب خود را به فرانسه نوشتند که...

پرسهای در جهان آثار عباس کیارستمی
میلاد دارایی
: غالباً «توجه به جزییات» را یکی دیگر از نمودهای نگاه دقیق‌شونده‌ی کیارستمی دانسته‌اند؛ چه در زندگی شخصی و چه در فیلم‌هایش. توجه به جزییات، این‌جا لزوماً به معنای سخت‌گیری وسواس‌گونه در چینش اجزای کار نیست، بلکه به معنای رها کردن امور کلی و دقیق شدن در امور جزیی است. نوعی...

کیارستمی و سیاست: نگاهی به «قضیه شکل اول، شکل دوم»
محمد جعفری
: در کارنامه‌ی فیلم‌سازی عباس کیارستمی که همواره از موضوع‌های پررنگ سیاسی دوری کرده، فیلمی چون قضیه شکل اول، شکل دوم با حضور بسیاری از چهره‌های سرشناس سیاسی یک استثناست، به‌خصوص زمانی که دریابیم کلید این فیلم پیش از اتفاق‌های سال 57 و در اثنای خیزش انقلاب زده شده...

کیارستمی، فروغ فرخزاد و سینمای تعاملی
جاناتان رزنبام:
تحلیل من از هنر کیارستمی در لذت بی‌کرانی ریشه دارد که با تماشای فیلم‌هایش به دست می‌آورم و نظرم درباره‌ی اهمیت او، حداقل تا حدی، متأثر از ظرفیتش در پروبال دادن به نوعی سینمای مستقل در برابر الزامات سودمحور جریان اصلی سینما است. اما باید اعتراف کنم در ابتدا نسبت به ذکاوت او کاملاً مطمئن نبودم ...

شرح و پیوستی بر «هنر کیارستمی»
امیر پوریا:
آن چه امروز با عناوینی همچون «سیاه نمایی» یا «گداگرافی» به قصد پسند جشنواره‌های خارجی، ورد زبان دلواپسان است، در ابتدای امر نه توسط مدیران دولتی، بلکه در قالب اتهامی از زبان و قلم برخی منتقدان سینمایی به فیلم‌های او از نیمه‌ی دهه‌ی 1360 تا میانه‌های دهه‌ی 1370 به کار رفت. این بخش بر این متمرکز می‌شد که در شتاب و شوق و دویدن‌های احمدپور در خانه‌ی دوست کجاست، جستجوی آن شور زیستن حتی در دل ویرانه‌های زلزله‌ی رودبار در زندگی و دیگر هیچ و در آن تلاش کارگردان برای رساندن دختر و پسر به هم در زیر درختان زیتون، آیا به واقع نشانی از فقرنمایی به چشم می‌خورد؟! و آیا...

«تجربه»: عشق نوجوانی
رامین صادق
خانجانی: در قیاس با دیگر فیلم‌های کارنامه‌ی کارگردان، به‌خصوص آثاری که شهرت جهانی‌اش بر آنان استوار است، تجربه به طور آشکار رویکرد متفاوتی در تدوین دارد. یک ویژگی تمایزبخش این فیلم اتکای آن به تقطیع صحنه‌ها برای شکل‌بخشی به یک روایت گزیده‌‌گو و فاقد حاشیه‌پردازی و تطویل - که یکی از ویژگی‌های سبکی فیلم‌های بعدی کیارستمی را تشکیل می‌دهد - است..

«مثل یک عاشق»: عشق پیری
یاشار
نورایی: اما سبک کیارستمی از دیرینه‌شناسی سینمای ژاپن منفک نیست. آندراس کیلب منتقد آلمانی در روزنامه‌ی «فرانکفورتر آلگماینه» نوشت: «همان قدر که ردپای دسیکا و روسلینی در کپی برابر اصل مشهود است، می‌توان حضور کوروساوا و ازو را در مثل یک عاشق احساس کرد.» نوشته‌ی او را می‌توان به این شکل تکمیل کرد که یک ویژگی مهم سینمای ژاپن و کارگردان‌هایی مانند ازو در فیلم کیارستمی است و آن استفاده‌ی کامل از فضای محدود است...

گفتوگو با محمدرضا دلپاک، طراح صدا و صداگذار چند فیلم عباس کیارستمی
مسعود مهرابی:
صدا و کارکردهایش در فیلم‌های عباس کیارستمی نقشی اساسی و گاه تأثیرگذارتر از تصاویرش دارد. او را استاد «صدای خارج از قاب» می‌دانند و... دو ماه پیش از درگذشت آقای کیارستمی قرار شد شماره‌ی ویژه‌ی روز ملی سینما را که هر سال در شهریور منتشر می‌کنیم، به ایشان اختصاص بدهیم. برای پر کردن جای خالی بررسی و نقش صدا در آثار او، چه بهتر از گفت‌و‌گو با محمدرضا دلپاک، که از استادان صدا و طراحی‌اش در سینمای ایران است و همنشین کیارستمی و کمالش...

آموزههای کیارستمی به روایت شاگرانش
شادمهر راستین
: شخصیت تأثیرگذار و هنرمندی هم‌چون کیارستمی با سال‌ها کار هنری پویا که همواره در هر جلسه روایتی از فعالیت‌های گوناگون خود، که هم‌زمان مشغول به آن بودند به هنرجویان می‌دادند، باعث می‌شد حلقه‌ی ارتباط آموزش‌دهنده و آموزش‌گیرنده از ساختار آموزشی فراتر برود و به شکل پرورشی که بهترین روش انتقال درک هنری است نزدیک‌تر شود. از این رو بیش‌تر هنرجویان می‌گویند از کیارستمی درس زندگی گرفته‌اند تا درس سینما، منظور تغییر دیدگاه رایج و متعارف هنری است به نگرش شخصی و تجربه‌گرا و به‌خصوص مدرن و شاعرانه...

در خیالی و ندانمت کجایی
نگار اسکندرفر
: ... لبه‌ی تخت می‌نشینم. دلم می‌خواهد به او بگویم شما وقتی که بودید مفهوم «زندگی» را به همه آموختید و حالا هم مفهوم «مرگ» را. این‌که می‌شود بدون حضور فیزیکی «بود». می‌دانم اگر این‌جا بود می‌گفت: «نگار، من اگر جای تو بودم همان‌جا که از خواب پریدی مطلب را تمام می‌کردم. ما برای این‌همه پرگویی وقت نداریم.»

به دنبال «نوعی نگاه»
دری رضایی:
می‌خواهم کوتاه بنویسم اما نمی‌شود. در پیچ‌های جاده‌ی لواسانم، از گذشته‌ای که زندگی تک‌تک ما همکلاسی‌ها را ساخت تا امروز. از رسیدن به باغی که نگار اسکندرفر برای‌مان مهیا کرده بود تا رسیدن به جایی که حالا بی‌قرارترین انسان جهان در آن آرام گرفته. غم که گفتنی نیست... اما بارها در کلاس‌ها گفته بود:...

کتابشناسی عباس کیارستمی در ایران
اصغر یوسفی
نژاد: عباس کیارستمی به همراه چند نام دیگر از جمله بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی و... از نام‌های آشنا و جذاب ادبیات سینمایی ایران هستند که بیش‌ترین تعداد کتاب سینمایی درباره‌شان منتشر شده است. درباره‌ی کیارستمی نویسندگان خارجی هم فعالیت چشم‌گیری داشته‌اند که برخی از آثارشان در ایران هم ترجمه شده است. هم‌چنین...

پستمدرنیسم و «باد ما را خواهد برد»
پروانه کنده
کار: در سینمای پست‌مدرنیستی کیارستمی، بازی با یک سری قانون‌های کلی و ابتدایی شروع می‌شود. به این معنا که وجود فیلم‌نامه‌ای کلی نوشته‌شده توسط او غیرقابل‌انکار است. اما همان طور که خود او تأکید دارد اصولاً روایت کردن هدف اصلی او نیست (همان طور که دانشجویانش را تشویق به عکاسی و نقاشی می‌کرد و تأکید داشت...

آنچه از او آموختیم و... از یاد بردیم
امیرعطا جولایی
: عادتش بود که همیشه تا ته واقعیت جاری برود برای خلق جهانی به‌شدت پیش‌اندیشیده. در این مخلوق، تصنعی هم اگر می‌دیدی هیچ بی‌حکمت نبود. او داشت تصویری حقیقی و نه لزوماً واقعی از زیستن می‌ساخت. اگر ادعا می‌کرد سعی دارد با دستاویز امر واقع، سینما بسازد، همه‌ی آن تنش‌ها و...

شعرها و زندگی عباس کیارستمی
احمد میراحسان:
هنر کیارستمی و شالوده‌ی شعری آن را نباید در هیچ چارچوب ایدئولوژیک، فلسفه‌ی خاص یا مکتب و جریانی محبوس کرد. کیارستمی دارای جهانی خودبنیاد است. اما این جهان از آن‌جا که انسانی است، معنای مستقل بودنش عدم ارتباط با آگاهی‌ها، فلسفه‌ها و جریان‌های فکری نیست. بلکه برعکس ما هر قدر که دانش وسیع‌تری داشته باشیم قادر خواهیم بود تشخیص دهیم بن‌مایه‌‌های نگاه خاص کیارستمی تک‌صدایی نیست و...

کیارستمی رفت و زندگی ادامه دارد
لاله حائری
: عباس کیارستمی که از پیش‌کسوتان سینمای موج نوی ایران بود، از طریق فیلم‌هایش، ارزش و حقانیتِ فرهنگ و هنر این مرز و بوم را به دنیای غرب ثابت کرد. بزرگ‌ترین سینماگران و منتقدان جهان همواره سینمای او را تحسین کرده‌اند و مرگِ هنرمندِ ارزشمندی چو او، هنردوستان و هنرشناسان و هنرمندان هم‌دلِ چهارسوی گیتی را که با زبانِ هنر محرم و آشنا بودند، غمگین کرد. چرا که زبان هنر، زبان محاوره‌ی محدود به مرز و جغرافیا نیست. زبان محرمیت و هم‌دلی است که...

روز تشییع
بزرگمهر رفیعا
: من که در انتهای صفوف مردم می‌آمدم، در دوردست دیدم که کیارستمی را به ماشین مردگــان سپردند و بردند، ناگهان به صرافت افتادم که به کجا آمده‌ام؟ به کجا باید بروم؟ آن‌هم از میان این فشفـــــشه‌هایی که از ورای پنجره‌هاشان چشم‌های حریص رد گیرند که چه‌گونه خود را به خانه‌ی دوست برسانند و کتاب را برباینــد. نه برای آموختن، برای فروختن...

موج طراحی گرافیک پس از درگذشت کیارستمی
حمیدرضا بیدقی:
این حجم از طرح و پوستر و بیان تصویری به عنوان واکنشی گرافیکی به درگذشت یک هنرمند، بی‌سابقه است. شاید یکی از دلایل این واکنش گسترده‌ی تصویری، پرونده‌ی پزشکی جنجالی و تردیدبرانگیز روند درمان کیارستمی بود که بهت و خشم و ناباوری را توأم در پی آورد. اما بخش عمده‌ی این واکنش‌ها نفوذ تفکر و هنر عباس کیارستمی در بین هنرمندان و حتی برخی از مردم است...

آرشیو1
شماره:۶۱۹ (شماره آذر ۱۴۰۳)
شماره:۶۱۸ (ویژه نامه آبان ۱۴۰۳ / پرونده یک موضوع: سینماکتاب)
شماره:۶۱۷ (مهر ماه ۱۴۰۳)
شماره:۶۱۶ (شهریور ماه ۱۴۰۳ ویژه‌نامه روز ملی سینما)
شماره:۶۱۵ (مرداد ماه ۱۴۰۳)
شماره:۶۱۴ (تیر ماه ۱۴۰۳)
شماره:۶۱۳ (خرداد ماه ۱۴۰۳)
شماره:۶۱۲ (اردیبهشت ماه ۱۴۰۳)
شماره:۶۱۱ (ویژه نامه نوروز ۱۴۰۳ / پرونده یک موضوع: سینما و نفت)
شماره:۶۱۰ (ویژه نامه اسفند ماه / پرونده یک موضوع: سینمای فلسطین)
شماره:۶۰۹ (ویژه‌نامه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر و چهل سالگی فارابی)
شماره:۶۰۸ (دی ماه ۱۴۰۲ پرونده یک فیلم: گیج‌گاه)
شماره:۶۰۷ (آذر ماه ۱۴۰۲ پرونده یک فیلمساز: داریوش مهرجویی)
شماره:۶۰۶ (آبان ماه ۱۴۰۲ پرونده یک موضوع: سینمای کمدی در ایران)
شماره:۶۰۵ (مهر ماه ۱۴۰۲ پرونده: سینمای مستقل ایران از نگاه منتقدان فیپرشی)
شماره:۶۰۴ (شهریور ماه ۱۴۰۲ ویژه‌نامه روز ملی سینما)
شماره:۶۰۳ (مرداد ۱۴۰۲)
شماره:۶۰۲ (تیر ۱۴۰۲)
شماره:۶۰۱ (خرداد ۱۴۰۲)
شماره:۶۰۰ (ویژه‌نامه نوروز ۱۴۰۲)
شماره:۵۹۹ (ویژه‌نامه چهل سال سینمای جنگ و دفاع مقدس)
شماره:۵۹۸ (ویژه‌نامه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر)
شماره:۵۹۷ (دی ۱۴۰۱)
شماره:۵۹۶ (آذر ۱۴۰۱)
شماره:۵۹۵ (آبان ۱۴۰۱)
شماره:۵۹۴ (مهر ۱۴۰۱)
شماره:۵۹۳ (شهریور ۱۴۰۱ ویژه‌نامه روز ملی سینما)
شماره:۵۹۲ (مرداد ۱۴۰۱)
شماره:۵۹۱ (تیر ۵۹۱)
شماره:۵۹۰ (خرداد ۱۴۰۱)
شماره:۵۸۹ (فروردین ۱۴۰۱)
شماره:۵۸۸ (اسفند ۱۴۰۰)
شماره:۵۸۷ (بهمن ۱۴۰۰)
شماره:۵۸۶ (دی ۱۴۰۰)
شماره:۵۸۵ (پاییز ۱۴۰۰)
شماره:۵۸۴ (۱۰ شهریور ۱۴۰۰)
شماره:۵۸۳ (تیر ۱۴۰۰)
شماره:۵۸۲ (خرداد ۱۴۰۰)
شماره:۵۸۱ (اسفند ۱۳۹۹)
شماره:۵۸۰ (۱۲ بهمن ۱۳۹۹)
شماره:۵۷۹ (۱ بهمن ۱۳۹۹)
شماره:۵۷۸ (دی ۱۳۹۹)
شماره:۵۷۷ (آذر ۱۳۹۹)
شماره:۵۷۶ (آبان ۱۳۹۹)
شماره:۵۷۵ (مهر ۱۳۹۹)
شماره:۵۷۰ (اردیبهشت ۱۳۹۹)
شماره:۵۶۹ (فروردین ۱۳۹۹)
شماره:۵۶۸ (اسفند ۱۳۹۸)
شماره:۵۶۷ (۱۲ بهمن ۱۳۹۸)
شماره:۵۶۶ (بهمن ۱۳۹۸)
شماره:۵۶۵ (دی ۱۳۹۸)
شماره:۵۶۴ (آذر ۱۳۹۸)
شماره:۵۶۳ (آیان ۱۳۹۸)
شماره:۵۶۲ (مهر ۱۳۹۸ )
شماره:۵۶۱ (شهریور ۱۳۹۸ )
شماره:۵۶۰ (مرداد ۱۳۹۸)
شماره:۵۵۹ (تیر ۱۳۸۹)
شماره:۵۵۸ (خرداد ۱۳۹۸)
شماره:۵۵۷ (اردیبهشت ۱۳۹۸)
شماره:۵۵۶ (فروردین ۱۳۹۸)
شماره:۵۵۵ (اسفند ۱۳۹۷)
شماره:۵۵۴ (۱۰ بهمن ۱۳۹۷)
شماره:۵۵۳ (بهمن ۱۳۹۷)
شماره:۵۵۲ (دی ۱۳۹۷)
شماره:۵۵۱ (۲۰ آذر ۱۳۹۷)
شماره:۵۵۰ (آذر ۱۳۹۷)
شماره:۵۴۹ (آبان ۱۳۹۷)
شماره:۵۴۸ (مهر ۱۳۹۷)
شماره:۵۴۷ (۲۰ شهریور ۱۳۹۷)
شماره:۵۴۶ (شهریور ۱۳۹۷)
شماره:۵۴۵ (مرداد ۱۳۹۷)
شماره:۵۴۴ (تیر ۱۳۹۷)
شماره:۵۴۳ (خرداد ۱۳۹۷)
شماره:۵۴۲ (۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷)
شماره:۵۴۱ (اردیبهشت ۱۳۹۷)
شماره:۵۴۰ (فروردین ۱۳۹۷)
شماره:۵۳۹ (اسفند ۱۳۹۶)
شماره:۵۳۸ (۱۲ بهمن ۱۳۹۶)
شماره:۵۳۷ (بهمن ۱۳۹۶)
شماره:۵۳۶ (ویژه‌ی زمستان ۱۳۹۶)
شماره:۵۳۵ (دی ۱۳۹۶)
شماره:۵۳۴ (آذر ۱۳۹۶)
شماره:۵۳۳ (نیمه‌ی دوم آبان ۱۳۹۶)
شماره:۵۳۲ (آبان ۱۳۹۶)
شماره:۵۳۱ (مهر ۱۳۹۶)
شماره:۵۳۰ (۲۰ شهریور ۱۳۹۶)
شماره:۵۲۹ (شهریور ۱۳۹۶)
شماره:۵۲۸ (مرداد ۱۳۹۶)
شماره:۵۲۷ (تیر ۱۳۹۶)
شماره:۵۲۶ (خرداد ۱۳۹۶)
شماره:۵۲۵ (۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶)
شماره:۵۲۴ (اردیبهشت ۱۳۹۶)
شماره:۵۲۳ (فروردین ۱۳۹۶)
شماره:۵۲۲ (اسفند ۱۳۹۵)
شماره:۵۲۱ (۱۲ بهمن ۱۳۹۵)
شماره:۵۲۰ (بهمن ۱۳۹۵)
شماره:۵۱۹ (۲۰ دی ۱۳۹۵)
شماره:۵۱۸ (دی ۱۳۹۵)
شماره:۵۱۷ (آذر ۱۳۹۵)
شماره:۵۱۶ (بیست آبان ۱۳۹۵)
شماره:۵۱۵ (آبان ۱۳۹۵)
شماره:۵۱۴ (مهر ۱۳۹۵)
شماره:۵۱۳ (۲۰ شهریور ۱۳۹۵)
شماره:۵۱۲ (شهریور ۱۳۹۵)
شماره:۵۱۱ (مرداد ۱۳۹۵)
شماره:۵۱۰ (تیر ۱۳۹۵)
شماره:۵۰۹ (خرداد ۱۳۹۵)
شماره:۵۰۸ (شماره‌ی ویژه بهار)
شماره:۵۰۷ (اردیبهشت ۱۳۹۵)
شماره:۵۰۶ (فروردین ۱۳۹۵)
شماره:۵۰۵ (اسفند ۱۳۹۴)
شماره:۵۰۴ (۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ویژه‌ی جشنواره فیلم فجر)
شماره:۵۰۳ (بهمن ۱۳۹۴)
شماره:۵۰۲ (نیمه‌ی دی ۱۳۹۴)
شماره:۵۰۱ (دی ۱۳۹۴)
شماره:۵۰۰ (آذر ۱۳۹۴)
شماره:۴۹۹ (شماره ویژه‌ی پاییز ۱۳۹۴)
شماره:۴۹۸ (آبان ۱۳۹۴)
شماره:۴۹۷ (مهر ۱۳۹۴)
شماره:۴۹۶ (۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ویژه‌ی روز ملی سینما)
شماره:۴۹۵ (شهریور ۱۳۹۴)
شماره:۴۹۴ (مرداد ۱۳۹۴)
شماره:۴۹۳ (تیر ۱۳۹۴)
شماره:۴۹۲ (خرداد ۱۳۹۴)
شماره:۴۹۱ (۲۰ اردیبهشت (شماره ویژه بهار ۱۳۹۴))
شماره:۴۹۰ (اردیبهشت ۱۳۹۴)
شماره:۴۸۹ (فروردین ۱۳۹۴)
شماره:۴۸۸ (اسفند ۱۳۹۳)
شماره:۴۸۷ (۱۲ بهمن ۱۳۹۳)
شماره:۴۸۶ (بهمن ۱۳۹۳)
شماره:۴۸۵ (نیمه دی ۱۳۹۳)
شماره:۴۸۴ (دی ۱۳۹۳)
شماره:۴۸۳ (آذر ۱۳۹۳)
شماره:۴۸۲ (۲۰ آبان ۱۳۹۳ - فوق‌العاده‌ی پاییز)
شماره:۴۸۱ (آبان ۱۳۹۳)
شماره:۴۸۰ (مهر ۱۳۹۳)
شماره:۴۷۹ (۲۱ شهریور ۱۳۹۳)
شماره:۴۷۸ (شهریور ۱۳۹۳)
شماره:۴۷۷ (مرداد ۱۳۹۳)
شماره:۴۷۶ (تیر ۱۳۹۳)
شماره:۴۷۵ (خرداد ۱۳۹۳)
شماره:۴۷۴ (ویژه بهار - ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳)
شماره:۴۷۳ (اردیبهشت ۱۳۹۳)
شماره:۴۷۲ (فروردین ۱۳۹۳)
شماره:۴۷۱ (اسفند ۱۳۹۲)
شماره:۴۷۰ (۱۲ بهمن ۱۳۹۲ (ویژه جشنواره فیلم فجر))
شماره:۴۶۹ (بهمن ۱۳۹۲)
شماره:۴۶۸ (دی ۱۳۹۲)
شماره:۴۶۷ (آذر ۱۳۹۲)
شماره:۴۶۶ (شماره‌ی ۴۶۶، ویژه‌ی پاییز ۱۳۹۲)
شماره:۴۶۵ (آبان ۱۳۹۲)
شماره:۴۶۴ (مهر)
شماره:۴۶۳ (۲۱ شهریور)
شماره:۴۶۲ (شهریور ۱۳۹۲)
شماره:۴۶۱ (مرداد ۱۳۹۲)
شماره:۴۶۰ (تیر ۱۳۹۲)
شماره:۴۵۹ (خرداد ۱۳۹۲)
شماره:۴۵۸ (شماره ویژه بهار - ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲)
شماره:۴۵۷ (اردیبهشت ۱۳۹۲ )
شماره:۴۵۶ (فروردین ۱۳۹۲)
شماره:۴۵۵ (اسفند ۱۳۹۱)
شماره:۴۵۴ (۱۲ بهمن ۱۳۹۱ (ویژه جشنواره فیلم فجر))
شماره:۴۵۳ (بهمن ۱۳۹۱)
شماره:۴۵۲ (دی ۱۳۹۱)
شماره:۴۵۱ (آذر)
شماره:۴۵۰ (نیمه آبان ۱۳۹۱ | ویژه‌ی سی سالگی)
شماره:۴۴۹ (آبان ۱۳۹۱)
شماره:۴۴۸ (مهر ۱۳۹۱)
شماره:۴۴۷ (۲۱ شهریور ۱۳۹۱)
شماره:۴۴۶ (شهریور ۱۳۹۱)
شماره:۴۴۵ (مرداد ۱۳۹۱)
شماره:۴۴۴ (تیر‌ماه ۱۳۹۱)
شماره:۴۴۳ (خرداد ۱۳۹۱)
شماره:۴۴۲ (شماره ویژه بهار - ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱)
شماره:۴۴۱ (اردیبهشت ۱۳۹۱)
شماره:۴۴۰ (فروردین)
شماره:۴۳۹ (اسفند)
شماره:۴۳۸ (۱۲ بهمن ۱۳۹۰)
شماره:۴۳۷ (بهمن ۱۳۹۰ )
شماره:۴۳۶ (دی‌ماه ۱۳۹۰)
شماره:۴۳۵ (آذر ۱۳۹۰)
شماره:۴۳۴ (شماره ویژه پاییز - ۱۷ آبان ۱۳۹۰ )
شماره:۴۳۳ (آبان ۱۳۹۰ )
شماره:۴۳۲ (مهر ۱۳۹۰)
شماره:۴۳۱ (شماره ویژه‌ی روز ملی سینما - ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ )
شماره:۴۳۰ (شهریور ۱۳۹۰ )
شماره:۴۲۹ (مرداد ۱۳۹۰)
شماره:۴۲۸ (تیر ماه ۱۳۹۰)
شماره:۴۲۷ (خرداد ۱۳۹۰)
شماره:۴۲۶ (شماره ویژه بهار - ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰)
شماره:۴۲۵ (اردیبهشت ۱۳۹۰ )
شماره:۴۲۴ (نوروز ۱۳۹۰)
شماره:۴۲۳ (اسفند ۱۳۸۹)
شماره:۴۲۲ - ویژه جشنواره فیلم فجر (۱۶ بهمن ۱۳۸۹)
شماره:۴۲۱ (بهمن ۱۳۸۹)
شماره:۴۲۰ (دی‌ماه ۱۳۸۹)
شماره:۴۱۹ (آذر ۱۳۸۹)
شماره:۴۱۸ (شماره ویژه پاییز - ۲۰ آبان ۱۳۸۹)
شماره:۴۱۷ (آبان ۱۳۸۹)
شماره:۴۱۶ (مهر ۱۳۸۹)
شماره:۴۱۵ (شماره ویژه روز ملی سینما - ۲۱ شهریور ۱۳۸۹ )
شماره:۴۱۴ (شهریور ۱۳۸۹)
شماره:۴۱۳ (مرداد ۱۳۸۹)
شماره:۴۱۲ (تیر ماه ۱۳۸۹)
شماره:۴۱۱ (خرداد ۱۳۸۹)
شماره:۴۱۰ (شماره ویژه بهار - ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ )
شماره:۴۰۹ (اردیبهشت ۱۳۸۹ )
شماره:۴۰۸ (اول فروردین ۱۳۸۹)
شماره:۴۰۷ (اول اسفند ۱۳۸۸)
شماره:۴۰۶ - ویژه جشنواره فجر (۵ بهمن ۱۳۸۸ )
شماره:۴۰۵ (اول بهمن ۱۳۸۸)
شماره:۴۰۴ (دی ۱۳۸۸)
شماره:۴۰۳ (آذر ۱۳۸۸)
شماره:۴۰۲ (نیمه آبان - ویژه پاییز ۱۳۸۸)
شماره:۴۰۱ (اول آبان ۱۳۸۸)
شماره:۴۰۰ (۱ مهر ۱۳۸۸)
شماره:۳۹۹ (ویژه روز ملی سینما) (۲۱ شهریور ۱۳۸۸)
شماره:۳۹۸ (شهریور ۱۳۸۸)
شماره:۳۹۷ (مرداد ۱۳۸۸)
شماره:۳۹۶ (تیر ۱۳۸۸ )
شماره:۳۹۵ (خرداد ۱۳۸۸)
شماره:۳۹۴ (ویژه بهار - نیمه‌ اردیبهشت ۱۳۸۸)
شماره:۳۹۳ (اردیبهشت ۱۳۸۸ )
شماره:۳۹۲ (ویژه‌ی نوروز ۱۳۸۸)
شماره:۳۹۱ (اسفند ۱۳۸۷)
شماره:۳۹۰ (ویژه‌ی ویژه بیست‌و‌هفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر- ۱۲ بهمن ۱۳۸۷)
شماره:۳۸۹ (بهمن ۱۳۸۷)
شماره:۳۸۸ (دی ۱۳۸۷)
شماره:۳۸۷ (آذر ۱۳۸۷ )
شماره:۳۸۶ (ویژه پاییز - ۱۸ آبان ۱۳۸۷)
شماره:۳۸۵ (آبان ۱۳۸۷)
شماره:۳۸۴ (مهر ۱۳۸۷)
شماره:۳۸۳ (ویژه‌ی روز ملی سینما - نیمه‌ی دوم شهریور ۱۳۸۷)
شماره:۳۸۲ (شهریور ۱۳۸۷)
شماره:۳۸۱ (مرداد ۱۳۸۷)
شماره:۳۸۰ (تیر ۱۳۸۷)
شماره:۳۷۹ (خرداد ۱۳۸۷)
شماره:۳۷۸ (ویژه بهار - نیمه‌ اردیبهشت ۱۳۸۷)
شماره:۳۷۷ (اردیبهشت ۱۳۸۷)
شماره:۳۷۶ (فروردین - ویژه‌ی نوروز ۱۳۸۷)
شماره:۳۷۵ (اسفند ۱۳۸۶)
شماره:۳۷۴ (ویژه بیست‌وششمین جشنواره فیلم فجر - ۱۲ بهمن ۱۳۸۶)


دبیر این شماره: محسن آزرم
همکاران: نگار اسکندرفر، علی‌اکبر افتخار، نگین امین‌زاده، عباس بهارلو، محمودرضا بهمن‌پور، حمیدرضا بیدقی، نوید پورمحمدرضا، امیر پوریا، محمد جعفری، امیرعطا جولایی، لاله حائری، محمد حقیقت، محمود حسینی‌زاد، میلاد دارایی، شادمهر راستین، دری رضایی، بزرگمهر رفیعا،  نورالدین زرین‌کلک، ارسلان زمانی، عطیه سالارمنش، امیرحسین سیادت، محمدرضا شیخی، رامین صادق‌خانجانی، سیف‌الله صمدیان، احمد طالبی‌نژاد، احمد طاهری، عسل عباسیان، حسین عیدی‌زاده، بهمن فرمان‌آرا، سمیه قاضی‌زاده، مرتضی کاخی، نیکی کریمی، پیروز کلانتری، پروانه کنده‌کار، گلاره کیازند، توفان گرکانی، ابراهیم گلستان، قصیده گلمکانی، حمیدرضا مدقق، وحید مرتضوی، احمد میراحسان، رضا میرکریمی، یحیی نطنزی، یاشار نورایی، پرویز نوری، اصغر یوسفی‌نژاد