نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای ایران » گزارش1400/08/28


پیمان می‌بندد!

جبلی رئیس سازمان صدا‌و‌سیما شد

حسین متولی

 

تغییر ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران همزمان با تغییرات گسترده در مدیریت‌های کشور، از سران قوا گرفته تا وزراء و معاونین وزراتخانه‌ها، مدیران کل، استانداران و فرمانداران و همچنین اعضای شوراهای شهر و روستا و به تبع آن شهرداران و حتی جابه‌جایی در بعضی مناصب نظامی و فرماندهان می‌تواند حکایت از نوعی دگرگونی در رفتارهای مدیریتی در کشور داشته باشد.
پیمان جبلی که سال‌ها فعالیت مستمر در سازمان صداوسیما را در کارنامه شغلی و حرفه‌ای خود دارد، توسط رهبر انقلاب به عنوان رییس این سازمان منصوب شد و او نیز در اولین انتصابات خود علیرضا خدابخشی را به عنوان معاون سیاسی به کار گرفت و خدابخشی نیز در اقدامی همزمان مدیران پخش اخبار (واحد مرکزی خبر) و شبکه خبر را تغییر داد و گویا تغییرات ساختاری در این دو مرکز مهم خبری و سیاسی در دستور کار او قرار گرفته است.
تغییر سریع معاون سیاسی سازمان صداوسیما و تغییرات دیگر در این رسانه شاید این پیام را داشته باشد که پیمان جبلی، تغییرات را از همان ناحیه‌ آغاز کرده است که تسلط بیش‌تری نسبت به آن دارد و شاید انتخاب او برای این مسئولیت، در درجه نخست برای دگرگونی و چابک‌سازی و فعال کردن هرچه بیش‌تر ارکان خبری و سیاسی رسانه ملی بوده است.
بازدید اخیر رییس جدید سازمان صداوسیما از پشت صحنه چند سریال تلویزیونی در حال ساخت و دستور تامل در ساخت سریال‌های زنجیره‌ای از نوع 1و2و3 و... به جز سریال زیر خاکی، نشان از توجه پیمان جبلی به حساسیت آنتن و ذائقه مخاطبان رسانه ملی است. کاری که جبلی در حوزه معاونت سیما انجام داد، نشان از شناخت وی از رسانه است و به نظر می‌رسد او قصد دارد تغییرات ساختاری در سیما را از ظاهر به باطن شروع کند.
کاری که اگر سرافراز به آن پرداخته بود، می‌توانست در جای خود منشاء اثر باشد و صداوسیما را به سمت چابک‌سازی و به تعبیری دیگر رها شدن از دست مدیریت‌های دست‌وپا‌گیر‌ سوق دهد.
با این حساب شاید بتوان گفت که بهترین روش برای ایجاد تغییر در سیما این است که ابتدا به خروجی آنتن که معطوف به تولید در شبکه‌های مختلف سیماست توجه شود و در ادامه، با شناسائی ظرفیت‌های مدیریتی و برنامه‌سازی در بدنه سازمان و همزمان ایجاد تغییرات ساختاری در چارت تشکیلاتی رسانه ملی، اقدامات بنیادین برای بهبود وضعیت در این رسانه فراگیر انجام شود.
پیمان جبلی به عنوان استاد دانشگاه با ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی رسانه‌ای که سال‌ها در آن کار کرده است، به خوبی آشناست و به نظر می‌رسد او خواهد توانست این ظرفیت را در کنار تولید و پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیون قرار دهد و رسانه ملی را به جایگاهی مناسب‌تر از آن‌چه هست برساند. دستور توقیف ساخت سریال همیشگی که دارای ارزش کیفی مناسب نبوده و فعلا مدیر سابق شبکه یک سیما، پس از بازنشستگی آن را دفتر شخصی خود و در خارج از سازمان برده است! بدین معنی که استعدادهای جدید در میدان فراخ‌تر امکان بروز و ظهور خواهند یافت و این پیام خوبی برای مخاطب تلویزیون زده‌ای است که در لابه‌لای شبکه‌های مختلف سیما به دنبال سریالی که درخور توجه و پسندشان باشد، می‌گردند.
سازمان صدا و سیما با در اختیار داشتن امکانات آموزشی و پژوهشی گسترده، نظیر دانشگاه و معاونت و مرکز تحقیقات می‌تواند با پشتوانه‌ علمی بیش‌تری در مواجه با تهدیدهای فرهنگی و استفاده از فرصت‌های مناسب فرهنگی و هنری تقش خود را ایفا کند و به نظر می‌رسد مدیریت جدید در صدد است تا سازوکارهای مناسب برای دستیابی به این مهم را فراهم نماید.
شاید بحث و بررسی وضعیت موجود، در شرایط کنونی چندان امکان‌پذیر نباشد اما مخاطبین و منتقدان در آینده خواهند توانست روند تولید و پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیون را مورد قضاوت، تحلیل و نقد منصفانه قرار دهند.

 

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آدرس اینستاگرام:

https://www.instagram.com/filmmagazine.official

آدرس کانال آپارات:

آپارات | FilmMagazine.official (aparat.com)

 

آرشیو

فراخوان اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: