ویژهنامه « سینمای مستقل ایران از نگاه منتقدان فیپرشی » که مهر ماه امسال (۱۴۰۲) منتشر شده است، با اتخاذ ابتکاری پیشگامانه که هدف آن تمرکز بر ماهیت، چیستی و جایگاه سینمای مستقل ایران، به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه شده است. در این مجموعه که گردآوری آن دو سال به طول انجامیده و در نوع خود بیسابقه و منحصر به فرد است، حامد سلیمانزاده، منتقد بینالمللی فیلم، با یازده منتقد از سراسر جهان گفتوگو کرده است.
این گفتوگوهای جذاب حاوی مطالبی عمیق راجع به فرهنگ و تمدن ایران، سینما و هنرهای مجاور آن و نهایتا تبیین جایگاه و ویژگیهای سینمای مستقل ایران است.
این مجموعه فرصتی برای مخاطبان سینماست تا بیشتر با غنای سینمای مستقل ایران از دیدگاه منتقدانی غیر ایرانی آشنا شوند.
فهرست مطالب:
سرمقاله پرونده: سینمای مستقل ایــران از نگاه منتقدان فیپــرشـی سینمای ایران
به مناسبت درگذشت ابراهیم گلستان مردی که اگر یک روز بیشتر عمر میکرد، 102 ساله میشد! موج، مرجان و خارا
تلفیق واقعیت و داستان در سینمای معاصر ایران واقعیت یا رویا یادداشتی برای «خط قرمز» کیمیایی به بهانه عدم اکران «خائنکشی» مگه تموم عمر چند بهاره؟ خوب، بد، زشت نگاهی کوتاه به فیلمهایی که رنگ پرده را ندیدند فــردین، قهرمانی از کشتی که سینما را متحول کرد! سینمای جهان معرفی فیلمهای بخش مسابقه هشتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز شــر وجود نــدارد نگاهی به «جادوگری در گذر اعصار»، گران ترین فیلم صامت اسکاندیناوی هاکســـان درباره فیلم «یک روز خوب» به کارگردانی« میا هانسن-لاو» برخاستن زندگی از پسِ مرگ نگاهی به فیلم «پامفیر» ساخته دمیترو سوخولیتکی- سوبچوک این پرونده مختومه نیست نگاهی به مینی سریال «لولهکشهای کاخ سفید» خنیاگــر انـــدوه تاملی بر سه اثر «رفیقهها»، «فریاد» و «ماجرا» میکلآنجلو آنتونیونی نشانی از شر؛ مواجهه با یک نیمه انسان، نیمه حشره یادداشتی درباره فیلم «بوگیمن» محصول 2023 یادداشتی به مناسبت درگذشت «ویلیام فریدکین» وقتی دنیا را برای همیشه تکان میدهی جهانِ بدون درد یادداشتی بر فیلم «جنایات آینده» به کارگردانی دیوید کرانِنبرگ خون به پا خواهد شد! نگاهی به فیلم «نجیبزاده» محصول 2023 کره جنوبی جــدال علـم و سیاسـت به دنیای فیزیک کوانتوم خوش آمدید نگاهی کوتاه به یک زیر ژانر؛ ژانر استونر ضــد دغدغه زمــــان نگاهی به فیلم اوپنهایمر ساخته جدید کریستوفر نولان
در شناسنامه شماره ۶۰۵ اسم عکاس به اشتباه علی ملک محمدی درج شده که صحیح آن آبان ملک محمدی است.
FIPRESCI Critics' Perspective on Ira شناسنامه nian Independent Cinema
|