چشمانداز 500
سردبیراین شماره: اصغر فرهادی به قلم این خانمها و آقایان نازنین: کلمه به کلمه، صفحه به صفحه، شماره به شماره تا پانصدمین ایستگاه یادداشت اصغر فرهادی، سردبیر: پنج صد یک پرسش هیجانانگیز: دوست داشتید سازندهی کدام فیلم تاریخ سینمای ایران بودید؟ اصغر فرهادی: لذت فیلمساز بودن، لذت فیلم ساختن داریوش مهرجویی: ساز خودم، در ابوعطا عباس کیارستمی: اشتیاق ناپایدار رخشان بنیاعتماد: چند فیلمی که دوست دارم... منیژه حکمت: چند پله جلوتر از امروز محمدعلی طالبی: پرسه در سحرگاه آبی محمدعلی نجفی: بحر طویل کیومرث پوراحمد: احساس خوش آزادی ابراهیم فروزش: قصهای برای همیشه حسن فتحی: قصهی بیفرجام رِژین و کییرکگارد رسول صدرعاملی: ایکاشها جمال شورجه: همین کیفیت، با هزینهی کمتر خسرو معصومی: یک اتفاق ساده نرگس آبیار: دروغ چرا؟! داریوش فرهنگ: جریانها و جریانسازها رضا درمیشیان: بازسازی درد محمدعلی باشهآهنگر: بوی گس نفت بهرام توکلی: از جواب دادن به سؤال شما متنفرم... علیرضا داودنژاد: چه فیلمها که نساختم سامان سالور: آنچه خوبان همه دارند... منوچهر هادی: چراغهای راهنما محمدهادی کریمی: دو جزیره خارج از جهان صفی یزدانیان: تاریخِ باد مهرشاد کارخانی: دو نیمهی یک خواب طولانی محمدعلی سجادی: فرار از تلهی مقدم ممکن است؟! فردین صاحبالزمانی: در حد کمال هاتف علیمردانی: مایههای افتخار هومن سیدی: سفر هزارساله همایون اسعدیان: زندگیهایی که تصویر نشدهاند مصطفی کیایی: هلیشات قتل اصغرآقا به دست سید مازیار میری: حسرت ساختنِ یک «نرگس» روی دلم مانده محمدحسین لطیفی: «مادر»ی که بالأخره یک روز میسازمش محمدرضا هنرمند: اثر انگشت مسعود دهنمکی: کدام فیلم؟ کدام سینما؟ ابراهیم وحیدزاده: بازخوانی یک پروندهی فراموششده وحید جلیلوند: هامون من روحالله حجازی: چهار ماه و سه هفته و دو روز امیرشهاب رضویان: «آبی و رابی» یا قیاس سینمایی به فاصلهی 86 سال فریدون جیرانی: گردش زمان شد به کام توانا وحید موساییان: کات، چابهار! سیامک شایقی: مرهمی بر یک زخم کهنه احمد امینی: از صمیم قلب
به گذشته بنگر: دو نسل از نویسندگان «فیلم» از آغازش نوشتهاند پرویز دوایی: مثل همیشه عباس بهارلو: یاد و خاطره بهروز تورانی: به خوبی همیشه... و حتی بهتر شهرام جعفرینژاد: جای سینما در برنامهی پنجسالهی اول کجاست!؟ بهزاد عشقی: تولد خجسته و سالهای هراس احسان ناظمبکایی: داستانهای من و دوستم آنتونیا شرکا: شرح یک عشق محمد محمدیان: غلام چرا سیگاری شد؟ محمد شکیبی: خیلیدور، خیلی نزدیک ناصر صفاریان: چیزی به روی دل محسن بیگآقا: به نام «نقد فیلم» اصغر یوسفینژاد: حسی شبیه چهلسالگی اشکان راد: 33 سال یک رؤیابین رضا کاظمی: برسد به کوچهی سام سابق امید نجوان: زیر آوار خاطره مصطفی جلالیفخر: تلاقی تقدیر مهرزاد دانش: نقد، بهرهی هوشی و میل مبهم هوس ریحانه عابدنیا: چه راه دور، چه راه دور بیپایانی جواد طوسی: به دادم برس رُزی! احمد طالبینژاد: تقصیر آستینم بود تهماسب صلحجو: آنچه گذشت شاپور عظیمی: یار غار نیما عباسپور: وسترن یعنی لذت و امید محسن سیف: اینسرت ذهن گربه و لانگشات تشنگی ماهی! آرامه اعتمادی: ابر درختی با بوی جوهر، عِطر کاغذ علیرضا محمودی: دادا: بیداد سینمای بیرؤیا سعید قاضینژاد: به یاد آر... تورج زاهدی: اتوبوسی پر از معجزه محمد جعفری: پاک کردن یک خاطره از حافظهی سینمایی محسن جعفریراد: کار جنون ما به تماشا کشیده است امیر پوریا: اولین چیزی را که به ذهنت میرسد نگو! آذر مهرابی: تابوی سکوت ارسیا تقوا: اسطورهی اکنون بهتزدهها! حمیدرضا مدقق: یک نهاد همراهان اول: یادی از رفتگان آن سال
ماضی استمراری: بازسازی چند نقد و گفتوگو: سال اول، از نگاه امروز میخواستند ساختیم، نخواستند نساختیم: گفتوگوی هوشنگ گلمکانی با فریبرز صالح چپق پدربزرگ: نگاه امروز خسرو دهقان به کتاب دایرهالمعارف سینمایی (بیژن خرسند) از روزگار رفته حکایت: گفتوگوی عباس یاری و هوشنگ گلمکانی با سیدمحمد بهشتی سه دهه که مثل سه قرن گذشت: گفتوگوی مسعود مهرابی با محمدعلی نجفی یکی بود کسی نبود: گفتوگوی عباس یاری با محسن طباطباییپور فقط چند اما، اما...؟!: نگاه امروز محمدسعید محصصی به هملت (گریگوری کوزینتسف) ثقل زمین کجاست؟: مطلب محمد حقیقت دربارهی سهراب شهیدثالث عزیمت به سمت سایه: گفتوگوی امیر پوریا با مسعود مهرابی سینما نبود و ما بودیم: گفتوگوی علیرضا حسنخانی با عباس یاری یکی از یادگارهای دههی شصت: حکایت دلدادگی من و مجلهی «فیلم» از نقدهای پرشمار تا نقیضههای نیشدار: گفتوگوی شاهین شجریکهن با خسرو دهقان نامههای باد: گفتوگوی مسعود ثابتی با احمد امینی اول فکر، بعد برش: تاریخ مختصر تدوین فیلم در ایران همچنان نگاه پیشین: نگاه امروز بهمن طاهری دربارهی ترجمهی کتاب دنیای تبهکاران نقص ذاتی و کمال اکتسابی: گفتوگوی پوریا ذوالفقاری با هوشنگ گلمکانی روایت تصویری: عکسها از شیوهی سردبیری اصغر فرهادی و زحمتهایی که برای آمادهسازی این شماره کشیده شده، حکایت میکنند |