نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1394/11/24


غوغای اچ‌بی‌او و اسکورسیزی

میز خبر: نگاهی به آخرین و مهم‌ترین اخبار سینمای جهان

جنگ ستارگان: نیرو بیدار می‌شود

 

ورایتی: شکایت از تهیه‌کنندگان جنگ ستارگان به خاطر هریسن فورد
تهیه‌کنندگان جنگ ستارگان: نیرو بیدار می‌شود به خاطر نقض قوانین، که منجر به حادثه‌ای سر صحنه‌ی این فیلم و شکستن پای هریسن فورد شده بود، به دادگاه کشیده می‌شوند. در این پرونده شرکت زیرمجموعه‌ی دیزنی با نام «فودلز پروداکشن» به دلیل چهار مورد تخطی از قوانین مربوط به حفظ امنیت و سلامت مورد اتهام قرار گرفته است و قرار بر این است که اولین جلسه‌ی دادگاه در ماه مه برگزار شود. هریسن فورد که در ماه ژوئن 2014 پس از برخورد با یک در هیدرولیک در جریان فیلم‌برداری در «پاین‌وود استودیوز» در نزدیکی لندن دچار شکستگی پا شده بود، در زمان وقوع این حادثه 71ساله بود. نیرو بیدار می‌شود که تقریباً دو ماه از زمان اکرانش می‌گذرد تا امروز بیش از دو میلیارد دلار در سراسر جهان فروش کرده است.

ورایتی: مایکل پینا هم به معترضان «اسکار سفید» پیوست
مایکل پینا هم روز جمعه در جریان نشست خبری فیلم جدید جان مایکل مک‌دونا با عنوان جنگ با همه (2016) - که اولین نمایش جهانی‌اش را در جشنواره فیلم برلین پشت سر می‌گذارد - به مناقشه‌ی امسال مراسم اسکار و بی‌تنوعی حاکم بر نامزدهای آن در رشته‌های مختلف پیوست و اعتراضش را اعلام کرد. او در پاسخ به این سؤال که «آیا این اعتراض‌ها تأثیری هم خواهد داشت؟» گفت: «فکر می‌کنم صدای ما به تغییری خواهد انجامید چون حالا گفت‌وگویی شکل گرفته است و همه دارند درباره این موضوع صحبت می‌کنند. به تغییر خوش‌بینم.» این بازیگر که در فیلم جدید مک‌دونا با الکساندر اسکارسگارد و تئو جیمز همبازی است، در ادامه افزود: «امسال بیست بازیگر نامزد دریافت جایزه اسکار هستند که همگی سفیدپوست‌اند. من نمی‌توانم روی بازیگر مرد یا زنی دست بگذارم و بگویم او باید نامزد می‌شده، اما از نظر سیستماتیک فکر می‌کنم مشکلی در کار است که این برگزیدگان تنوعی ندارند و فارغ از کسانی که شایستگی حضور در این فهرست را دارند، حتماً شخصیت‌های پرمایه و مقتدر کم‌تری نیز در سینما و تلویزیون برای بازیگران غیرسفیدپوست وجود دارد.»

ددلاین: نویسنده‌ی دختری که رفت و یک اقتباس تازه
در حالی که اغلب پخش‌کنندگان و خریداران فیلم روی جشنواره برلین تمرکز کرده‌اند، موردی در هالیوود باعث بی‌قراری و دردسر استودیوهای فیلم‌سازی شده است. تا جایی که به گوش رسیده و اخبارش تأیید شده است، تا امروز شرکت‌های فیلم‌سازی یونیورسال، فاکس، پارامونت و ترای‌استار وارد رقابت شده‌اند تا حقوق قانونی داستان کوتاه جیلیان فلین (نویسنده‌ی دختری که رفت) با عنوان «بالغ» (The Grownup) را به دست بیاورند. البته تا این‌جا قرار بر این است که ناتالی کرینسکی از این داستان فیلم‌نامه‌ای اقتباسی بنویسد و مایک دی لوکا و فلین هم از تهیه‌کنندگانش باشند. این قرارداد فارغ از این‌که با کدام شرکت بسته شود، احتمالاً اولین قرارداد بزرگ سال میلادی جاری است. این داستان تریلر، شخصیت زن توطئه‌گری مثل دختری که رفت و دختری در قطار دارد.

پلی‌لیست: اچ‌بی‌او و یک بار دیگر مارتین اسکورسیزی
در این آخرهفته، یعنی چهاردهم فوریه، شبکه‌ی تلویزیونی اچ‌بی‌او غوغایی به‌پا خواهد کرد با نمایش اولین قسمت از فصل افتتاحیه‌ی مجموعه‌ی تلویزیونی واینل (Vinyl) به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و با مدت زمان دو ساعت. این سریال قرار است  تماشاگرانش را به قلمروی زبر و زمخت صنعت موسیقی در دهه‌ی 1970 ببرد و زندگی مردی را دنبال کند که در یک جهان آلوده به مواد مخدر و جنسیت، در جست‌وجوی استعداد بزرگ بعدی در صنعت موسیقی است. در ویژه‌برنامه‌ی مربوط به این سریال قرار است گفت‌وگویی هم با ترنس وینتر انجام شود که نویسنده و تهیه‌کننده‌ی اجرایی این مجموعه است. از قرار معلوم بیش از یک دهه است که ایده‌ی این پروژه دست به دست شده تا این‌که حالا و با این گروه به ثمر رسیده است.

ورایتی: جایزه‌ی یک عمر فعالیت هنری برای فیلم‌بردار دلاور (شجاع قلب)
در روزگار گذشته، فیلم‌برداران مستعد و خوش‌آتیه به انجمن فیلم‌برداران آمریکا ملحق می‌شدند و در طول راه، حرفه‌شان را تمام‌وکمال می‌آموختند و به جایگاه‌شان دست می‌یافتند؛ و البته اگر هم خوش‌شانس بودند با دستیاری چند نابغه به جایگاهی فراتر از انتظارشان می‌رسیدند. «جان تول یکی از آخرین نمونه‌های چنین فیلم‌بردارانی است.» این جمله‌ای است که کیلب دشانل درباره هم‌قطارش تول می‌گوید که قرار است فردا، چهاردهم فوریه، جایزه‌ی یک عمر دستاورد هنری را در مراسم سی‌ام جوایز سالانه‌ی انجمن فیلم‌برداران آمریکا دریافت کند. جان تول که متولد پانزده ژوئن 1952 در کلیولند اوهایو است، در سال‌های 1995 و 1996 دو جایزه‌ی اسکار کارنامه‌اش را به‌ترتیب برای فیلم‌های افسانه‌های پاییزی (ادوارد زوییک، 1994) و دلاور (مل گیبسن، 1995) به دست آورد و برای فیلم‌برداری چشم‌نواز خط قرمز باریک (ترنس مالیک، 1998) هم یک بار دیگر نامزد دریافت این جایزه شد.

ورایتی: کمک چشم‌گیر شرکت برزیلی به سینمای مستقل آمریکا
اگر می‌خواهید یکی از بازیگردانان مهم و بزرگ سینمای مستقل آمریکا را پیدا کنید باید راهی سائو پائولو شوید! «آرتی فیچرز» (Rt Features) به ریاست رودریگو تایکسیرا (که مثلاً در مقام تهیه‌کننده آخرین فیلم‌های نوا بامباک و گاسپار نوئه را هم در کارنامه دارد) واقع در کشور برزیل، امسال بعضی از مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره فیلم ساندنس را تهیه کرده است، از جمله برآشفتگی (Indignation) به کارگردانی جیمز شامِس و مردان کوچک (ایرا ساکس) که راهی برلین هم شده است. به‌علاوه این شرکت فیلم‌سازی برزیلی در تولید فیلم علمی‌خیالی جدید جیمز گری با عنوان به سوی ستارگان هم مشارکت دارد و از سوی دیگر قراردادی را برای تولید مشترک یک فیلم با مارتین اسکورسیزی امضا کرده است. رودریگو تایکسیرا عقیده دارد که قراردادهای تولید مشترک، پول را وارد بازار می‌کنند و در نهایت موجب می‌شوند فیلم‌سازان مستقل این آزادی را داشته باشند که داستان‌های مورد نظر خودشان را به تصویر درآورند و خلق کنند.

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: