نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1394/10/26


واقعیت‌های الهام‌بخش

آسیاتک (14): در صنعت سینمای مصر چه خبر است؟

کیکاوس زیاری

 

سینمای مصر که فعال‌ترین صنعت سینما در بین کشورهای عرب‌زبان است، مثل سینمای بسیاری از کشورهای آسیایی برای داستان فیلم‌هایش سراغ موضوع‌های واقعی می‌رود. فیلم تازه‌ی سینمای مصر، یک درام اجتماعی و خانوادگی به نام پل است. هلا لطفی کارگردان فیلم امیدوارست هر دو گروه تماشاگران داخلی و خارجی بتوانند آن را در سالن‌های سینما‌ی‌شان تماشا کنند. این فیلم‌ساز 42ساله‌ی مصری می‌گوید فیلمش را برای گروه عظیم تماشاگران ساخته و نه قفسه‌های بایگانی. اشاره‌ی وی به محدودیت‌های مربوط به اکران عمومی فیلم‌های سینمای عرب در هر دو سطح بومی و بین‌المللی است. داستان پل در سال 2010 اتفاق می‌افتد و یکی از وقایع تلخ را با نگاهی انتقادی و تلخ بررسی می‌کند. مضمون اصلی فیلم درباره سقوط دردناک پسربچه‌ای در گودالی عمیق در نزدیکی یک پل است. محمد سمیر تهیه‌کننده‌ی فیلم به این نکته اشاره می‌کند که این روزها تولید فیلم‌های مستقلی که برگرفته از واقعیت‌های زندگی روزمره‌ی مردم عادی هستند، کار بسیار سختی است. با این حال، وی از همکاری‌اش با هلا لطفی به عنوان یک تجربه‌ی خوب و لذت‌بخش یاد می‌کند. پل بعد از «Coming Forth by Day» دومین تجربه‌ی سینمایی خانم لطفی است و مثل این فیلم، لحن روایتی کند و آرامی دارد. این شیوه‌ی فیلم‌سازی حالا به صورت سبک کاری وی درآمده است. او درباره دلیل فیلم‌ساز شدن و منابع الهام خود چنین می‌گوید: «‌آن‌چه مرا جذب فیلم‌سازی کرده و الهام‌بخش من بوده است، میل به بیان احساسات و خواسته‌های آدم‌های فراموش‌شده و خاموشی است که خودم هم به آن‌ها تعلق دارم. دوست دارم نجابت و انسانیت‌شان را از طریق دردهایی که می‌کشند به نمایش بگذارم. در فیلم تازه‌ام هم درد و رنج مادری را نشان می‌دهم که پسر ده‌ساله‌اش را در جریان سقوط به یک چاه از دست می‌دهد. این داستان، پنج ساعت بعد از مرگ پسرک را مرور می‌کند.»
محمد سمیر از این فیلم به عنوان اثری اصیل و ناب یاد کرده و گفته است در آینده باز هم سراغ چنین فیلم‌هایی خواهد رفت. در پل یاسمین در نقش یک کارگر فقیر کارخانه‌ی نساجی ظاهر شده است که با شرایط دشوار زندگی در یک جامعه‌ی مردسالار روبه‌روست. نمایش این فیلم در چند جشنواره‌ی بین‌المللی در سال 2013 با استقبال تماشاگران و منتقدان همراه بود و جوایز بهترین بازیگر زن و منتقدان بین‌المللی را در جشنواره‌ی فیلم دبی به دست آورد.
استقبال منتقدان عرب‌زبان و خارجی، خود سمیر را هم به فکر فیلم‌سازی انداخته است. این در حالی است که همکاران فیلم‌ساز این تهیه‌کننده با نگرانی این خبر را دنبال می‌کنند. آن‌ها عقیده دارند سمیر بهتر است به همان تهیه‌کنندگی بپردازد و کارگردانی را به دست هنرمندان بسپارد. ظاهراً برخی از فیلم‌سازان مصری می‌ترسند با ورود او به دنیای فیلم‌سازی، شرایط آن‌ها برای جذب سرمایه بد شود و سمیر دیگر روی فیلم‌های‌شان سرمایه‌گذاری نکند. اما این تهیه‌کننده رسماً اعلام کرده شرکت فیلم‌سازی او به نام «دی‌دریم آرت پروداکشنز» هم‌چنان محلی برای پروژه‌های فیلم‌سازان مستقل و خوش‌نام مصری خواهد بود.
خبر فیلم‌سازی سمیر، رسانه‌های گروهی و منتقدان را هم مشتاق نتیجه‌ی کار او در مقام کارگردان کرده است. اولین تجربه‌ی این تهیه‌کننده در مقام کارگردان، داستان هیجان‌انگیز و در عین حال پرسروصدایی دارد. این درام اجتماعی با نام روشنایی‌های شمالی جلوی دوربین می‌رود و مضمون اصلی‌اش در ارتباط با بحران سوریه است. داستان، ماجراهای یک پناهنده‌ی سوری را در سوئد دنبال می‌کند و برگرفته از یک ماجرای واقعی است. وقتی این جوان پناهنده حاضر به پیاده شدن از اتوبوس حامل مهاجران نشد، داستانش تبدیل به یک سوژه‌ی خبری داغ شد. تصمیم مسئولان رسمی برای فرستادن این پناهنده‌ی سوری و بقیه‌ی همراهانش به منطقه‌ای دورافتاده با اعتراض آن‌ها روبه‌رو شد.
در این میان هنرمندان مصری نگران شرایط توزیع و نمایش فیلم‌های‌شان نیز هستند. شرکت فیلم‌سازی زاویه که دفترش در قاهره است، در فکر گسترش فعالیت‌هایش در دیگر نقاط کشور و به‌ویژه مناطق دورافتاده است. مسئولان شرکت حضور در شهرهای کوچک‌تر را با این هدف دنبال می‌کنند که بتوانند تماشاگران روبه‌افزایش این مناطق را جذب خود و تولیدات‌شان کنند. هدف کلی، آشنایی بیش‌تر مردم عادی با سینمای هنری و مستقل در سطحی وسیع‌تر است. اول هدف‌های شرکت زاویه شهرهای اسکندریه، منیا و تانتا هستند. قرار بر این شده است که در بعضی از سینماهای این شهرها، هر هفته تعدادی از فیلم‌های مستقل و هنری عربی و خارجی (عمدتاً اروپایی) به نمایش درآید. یکی دیگر از فعالیت‌های شرکت، توزیع وسیع‌تر فیلم‌های مستقل مصری است. در ماه نوامبر سال میلادی گذشته، این شرکت مستند تحسین‌شده‌ی مادر متولدنشده اثر نادین سلیب را پخش کرد و شهرهای قاهره و اسکندریه میزبان فیلم بودند. از دیگر فیلم‌هایی که شرکت زاویه توزیع کرده، می‌توان به موج‌ها (احمد نور) - که توانست برای شش هفته در شهر سوئز نمایش داده شود و در همین مکان نیز فیلم‌برداری شده بود - و اتاق موش اشاره کرد.
یوسف الشازلی مدیر واحد توزیع فیلم شرکت زاویه در رابطه با فعالیت‌های جدید آن می‌گوید: «ما متوجه این نکته شده‌ایم که شمار تماشاگران محصولات مستقل و غیرمتعارف در شهرهای مختلف کشور در حال افزایش چشم‌گیری است. آن‌ها خواهان فیلم‌هایی هستند که فراتر از سرگرم کردن تماشاچی، حرفی هم برای گفتن داشته باشند. از این سو، شرکت ما توانایی آن را دارد که فعالیت‌های هنری‌اش را در دیگر شهرهای مصر نیز گسترش دهد. این یک رابطه‌ی دوطرفه است. وقتی اشتیاق برای تماشای فیلم‌های متفاوت وجود داشته باشد، زمینه برای نمایش آن‌ها فراهم می‌شود و می‌توان این فیلم‌ها را در سطح وسیع‌تری به نمایش گذاشت. خوش‌حال هستیم که این بازار عرضه‌وتقاضا به فیلم‌های مستقل هم رسیده است.» این مدیر هنری، نمایش محصولات هنری اروپایی را در خدمت سینمای بومی می‌داند و عقیده دارد نمایش این فیلم‌ها، باعث تربیت و گسترش تماشاگرانی می‌شود که دنبال فیلم‌های هنری هستند. تازه‌ترین اقدام شرکت زاویه برنامه‌ی مرور آثار سینمای حوزه‌ی بالکان بوده است.

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: