نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1401/02/08


فستیوال فیلم کن 2022

در سه بخش اصلی و غیررقابتی و نوعی نگاه به صورت حضوری برگزار می‌شود

برادران لیلا

 

زمان زیادی تا شروع هفتادوپنجمین دوره جشنواره فیلم کن باقی نمانده است. این جشنواره سال 2020 به دلیل پاندمی لغو و سال 2021 در ماه ژوئیه برگزار شد. امسال اما قرار است در تاریخ همیشگی‌اش یعنی 17 تا 28 ماه مِی (27 اردیبهشت تا 7 خرداد) در سه بخش اصلی و غیررقابتی و نوعی نگاه به صورت حضوری برگزار شود. در طول این یازده تا دوازده روز، شهر کن که تفرجگاهی ساحلی در فرانسه است به متراکم‌ترین و پر زرق و برق‌ترین مرکز صنعت فیلم بر زمین تبدیل می‌شود و بیش از 200 هزار نفر از فیلم‌سازان و علاقه‌مندان به سینما و مدیران استودیوها و ستارگان را از سراسر جهان در خود جمع می‌کند. مهلت ارسال آثار به بخش اصلی مسابقه تا تاریخ 18 مارس اعلام شده بود و تاریخ اعلام فیلم‌های منتخب در 14 آوریل. با وجودی که اکثر فیلم‌سازان و تهیه‌کنندگان اوکراینی درگیر دفاع از کشورشان برابر تهاجم روسیه هستند، «پامفیر»، اولین فیلم بلند یک کارگردان جوان اوکراینی که تهیه‌کننده‌ای فرانسوی دارد به جشنواره ارسال شده است. داستان این فیلم، حول محور کارگری فقیر می‌گذرد که تصمیم می‌گیرد درآمدش را با کار قلاب‌فروشی افزایش دهد اما این کار او را در تیررس یک باند جنایتکار بی‌رحم قرار می‌دهد. همچنین فیلم مستندی به کارگردانی سرگئی لوزنیتسا با عنوان «تاریخ طبیعی تخریب» که به بررسی تأثیر حملات هوایی متفقین بر فراز آلمان در طول جنگ جهانی دوم می‌پردازد در جشنواره کن امسال حضور دارد. لوزنیتسا سال 2018 به جایزه بهترین کارگردانی در فستیوال کن دست یافته بود.

خبر داغ این دوره از جشنواره حضور یک زن در رأس مدیریت آن است. آیریس کنوبلوخ از اعضای هیأت مدیره جشنواره کن به خاطر انتخابش به عنوان رئیس قدردانی کرد و گفت: «از این‌که فرانسه مرا رییس جشنواره کن انتخاب کرده احساس افتخار می‌کنم. به عنوان یک اروپایی، همیشه در طول دوران حرفه‌ای‌ام، چه در فرانسه و چه در سطح بین‌المللی، برای سینما ایستاده‌ام و از این‌که می‌توانم تمام تلاشم را به کار برم تا اثرگذار باشم هیجان دارم. این رویداد مهم، زنده کردن فرهنگ در جهانی است که بیش از هر زمان به آن نیاز مبرم دارد.  ...» او در پایان از پیر لسکور بابت تلاش‌هایی که در هشت سال گذشته برای جشنواره کن داشته تشکر کرد. پیر لسکور 76 ساله در 30 ژوئن 2022 از سِمَت خود کنار می‌رود.

عنکبوت مقدسآیریس کنوبلوخ، یک وکیل سه زبانه است که مدرک حقوق را از دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان در مونیخ و دانشگاه نیویورک دریافت کرده. او به مدت 25 سال به عنوان مترجم در استودیوهای هالیوود کار کرده است و سال‌ها مدیر عامل وارنر مدیا در فرانسه بود و برخی از بهترین نویسندگان بین‌المللی را به کن آورد و از آنان حمایت کرد. او عقیده دارد که آفرینش و عقل به هم نیاز دارند.

انتخاب کنوبلوخ البته اعتراض‌هایی را نیز درپی داشت. ازجمله سعید بن سعید (تهیه‌کننده تونسی-فرانسوی) در توئیتی نوشت که به نظر او آیریس کنوبلوخ چهره‌ای قابل احترام در تجارت سینماست اما به اعتقاد او جشنواره فیلم کن به مدیری از میان شخصیت‌های مورد توجه در جهان فرهنگی سینما (مانند ژیل ژاکوب یا پیر لسکور) نیاز دارد.

پلتفرم تیک-تاک اعلام کرده امسال شریک رسمی جشنواره کن است و درحالی‌که کن اجازه سلفی بر فرش قرمز را نمی‌دهد، تیک-تاک قرار است نگاهی اجمالی بیندازد به پشت صحنه این جشنواره. کاربران تیک-تاک می‌توانند مصاحبه با بازیگران و رویدادهای فرش قرمز در جشنواره کن را در این برنامه تماشا کنند. از دیگر شرکای همکاری با این دوره از جشنواره، پلتفرم فرانس-تی-وی است.

پیش‌تر اعلام شده بود که در جشنواره کن امسال تام کروز و تاپ گان حضور خواهند داشت. از 40 سال فعالیت سینمایی کروز تجلیل خواهد شد و مصاحبه‌ای با او صورت خواهد گرفت. همچنین انتظار می‌رفت که جذاب‌ترین اتفاق کن را بتوان حضور الخاندرو گونزالز ایناریتو با فیلم جدیدش دانست. او با کسب پنج جایزه اسکار، با فیلم‌های موفقی چون بردمن و بازگشته، در حال آماده‌سازی فیلم جدیدش باردو (وقایع‌نگاری اشتباه مُشتی حقیقت) بوده است؛ یک کمدی نوستالژیک درباره یک روزنامه‌نگار و مستندساز مشهور مکزیکی که برای مواجهه با گذشته خودش و واقعیت کنونی کشورش به مکزیک بازمی‌گردد. فیلم‌برداری این فیلم پائیز سال گذشته به پایان رسید. اما سرانجام، با برگزاری نشست خبری اعلام فهرست فیلم‌های منتخب این دوره از جشنواره، با حضور تیری فرمو مدیر جشنواره کن و پیر لِسکور رئیس این رویداد سینمایی، و نیز با حضور اهالی رسانه‌های مختلف، فهرست هجده فیلم اعلام شد که در آن خبری از فیلم ایناریتو نیست. ناگفته نماند که همواره در روزهای نزدیک به شروع جشنواره، چند فیلم (به احتمال قوی 4 یا 5 فیلم) دیگر نیز به بخش مسابقه اضافه می‌شوند. باید منتظر اسامی که به این لیست هجده‌تایی افزوده خواهند شد، ماند. تا کنون، فیلم برادران لیلا به کارگردانی سعید روستایی، به عنوان نماینده سینمای ایران، یکی از ۱۸ فیلم بخش مسابقه اصلی کن اعلام شده است. در این فیلم چند تن از ستارگان سینمای ایران همچون ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده و پیمان معادی به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم فارسی‌زبان عنکبوت مقدس، ساخته علی عباسی، کارگردان ایرانی-سوئدی نیز در بخش مسابقه اصلی حضور دارد. این فیلم محصول مشترک فرانسه، آلمان، سوئد و دانمارک است. همچنین شاهین رشیدی، نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه رنفیلد، از حضور فیلمش در بخش اکران فیلم‌های کوتاه این جشنواره بزرگ خبر داد.

 تاپ گانفهرست کامل فیلم‌های انتخاب شده به این شرح است:

-در بخش رقابتی (اصلی): برادران لیلا ساخته سعید روستایی؛ ایئو به کارگردانی یرژی اسکولیموفسکی؛ همسر چایکوفسکی ساخته کریل سربرنیکوف؛ پسری از بهشت اثر تاریک صالح؛ حاضر شدن به کارگردانی کلی رایکارد؛ تصمیم به ترک ساخته پارک چان ووک؛ مثلث غم به کارگردانی روبن اوستلوند؛ RMN به کارگردانی کریستین مونگیو؛ نوستالژی به کارگردانی ماریو مارتونه؛ کارگزار ساخته کورئیدا هیروکازو؛ زمان آرماگدون به کارگردانی جیمز گری؛ نزدیک به کارگردانی لوکاس دونت؛ برادر و خواهر به کارگردانی آرنو دپلشن؛ ستاره‌ها در ظهر به کارگردانی کلر دنی؛ توری و لوکیتا ساخته ژان پیر دارن و لوک داردن؛ جرائم آینده ساخته دیوید کراننبرگ؛ درختان بادام به کارگردانی والریا برونی تدسکی؛ عنکبوت مقدس اثر علی عباسی.

-در بخش غیر رقابتی: زد به کارگردانی میشل آزاناویسوس؛ تاپ گان: ماوریک ساخته جوزف کازینسکی؛ الویس به کارگردانی باز لورمن؛ بالماسکه ساخته نیکلاس بدوس؛ سه هزار سال حسرت به کارگردانی جورج میلر؛ نوامبر ساخته سدریک خیمنز.

-در بخش نمایش‌های نیمه شب: شکار به کارگردانی لی جونگ جائه؛ رویاپردازی مهتاب به کارگردانی برت مورگن؛ سیگار باعت سرفه می‌شود به کارگردانی کوئنتین دوپیو.

-در بخش نوعی نگاه: دوقلوهای ساکت به کارگردای آگیژکا اسموسینسکا؛ غریبه به کارگردانی توماس ام رایت؛ جویلند به کارگردانی سعیم صدیق (فیلم اول)؛ رودئو اثر لولا کیوورون (فیلم اول)؛ سرزمین خدا به کارگرانی هلینور پالماسون؛ چشم انداز پروانه ساخته ماکسیم ناکونچنی (فیلم اول)؛ کورساژ ساخته ماری کروتزر؛ هیولا ساخته رایلی کیو و جینا گامل (فیلم اول)؛ پلان 75 به کارگردانی هایاکاوا چی (فیلم اول)؛ دومینگو و میانه به کارگردانی آریل اسکالانته؛ عصبانی از خودم به کارگردانی کریستوفر بورگلی؛ همه کسانی که هرگز نمیشوم به کارگردانی دیوی چو؛ مترونوم اثر الکساندر بلک (فیلم اول)؛ روزهای سوزان به کارگردانی امین آلپر؛ بدترین به کارگردانی لیس آکوکا و رومن گوئره.

-در بخش کن پریمیر: ایرما وپ به کارگردانی اولیویه آسایاس؛ دودو ساخته پانوس اچ کوتراس؛ شب اثر مارکو بلوکیو؛ برادران من اثر رشید بوچارب.

-در بخش نمایش ویژه: جری لی لوئیس: مشکل در ذهن اثر ایتان کوئن؛ تاریخ طبیعی تخریب به کارگردانی سرگئی لوزنیتسا؛ همه آن چه نفس می‌کشد ساخته شاناک سن.

پیش‌تر، فهرستی از فیلم‌ها برای راه‌یابی به جشنواره کن 2022 پیش‌بینی شده بود که از آن میان فقط چهار فیلم‌ از کراننبرگ و دنی و رایکارد و استلوند به بخش رقابتی راه یافته‌اند. الویس و تاپ گان نیز در بخش غیر رقابتی حضور دارند. باید دید که آیا در روزهای پایانی، از میان فهرست زیر، فیلم دیگری نیز در سبد اکران جشنواره کن قرار خواهد گرفت!

فیلم الویس ساخته باز لورمن درباره زندگی «الویس پریسلی» با بازی تام هنکس، کلوین هریسون و کودی اسمیت-مک‌فی؛ جرائم آینده ساخته دیوید کروننبرگ؛ مثلث اندوه به کارگردانی روبن اوستلند؛ پسر"پ به کارگردانی فلورین زلر؛ سیارک شهر از وس اندرسون؛ ستاره‌های ظهر اثر کلر دنی؛ او گفت اثر ماریا شرادر؛ نشان دادن ساخته کلی رایکارد؛ تاپ گان: ماوریک ساخته جوزف کاسینسکی؛ انیمیشن لایتیر محصول جدید کمپانی پیکسار به کارگردانی انگوس مک‌لین؛ استخوان‌ها و همه به کارگردانی لوکا گوادانینو؛ امیلی از فرانسس اوکانر؛ موجودات خدا اثر مشترک سیلا دیویس و آنا رُز هولمر؛ مردان انیس ساخته مارک جنکین؛ بچه‌های مردم به کارگردانی ربکا زلوتوفستکی؛ دوباره پاریس را ببین از آلیس وینوکور؛ دون ژوان به کارگردانی سرژ بوزون؛ بلوند به کارگردانی آندرو دومنیک؛ و روی علف‌های هرز جدیدترین ساخته نوری بیلگه جیلان.

 

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آدرس اینستاگرام:

https://www.instagram.com/filmmagazine.official

آدرس کانال آپارات:

آپارات | FilmMagazine.official (aparat.com)

جدیدترین‌ها

آرشیو

فراخوان اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: