غافلگیریها و بیاعتناییهای فهرست نُهتایی اسکار بهترین فیلم خارجیزبان
امسال 92 فیلم خارجیزبان به آکادمی معرفی شدند تا رکورد جدیدی در این خصوص ثبت شود. از سوی دیگر انتخاب نُه فیلم برای اولین فهرست کوتاه این بخش، کار بسیار دشوار و چالشبرانگیزی بود که زیر نظر رییس جدید جان بیلی صورت گرفت و برای بهبود شرایط، تغییرهایی در سیستم جمعآوری آرا ایجاد شد. هفت فیلمِ فهرست، پیش از این به خاطر حضورهای جشنوارهایشان مشهور بودهاند که در صدر آنها، برنده نخل طلای کن مربع (روبن اوستلوند) قرار دارد. دو فیلم هم کمتر شناخته شدهاند و انتظار حضورشان در فهرست نُهتایی نمیرفت؛ فلیسیتی (آلن گومیس) از سنگال و زخم (جان ترِنگوو) از آفریقای جنوبی. البته پخشکننده این دو فیلم بهترتیب سونی پیکچرز کلاسیکس و مگنولیا پیکچرز هستند که با سه و دو فیلم در این بخش پیشتازند. سایر فیلمهای راهیافته به فهرست کوتاه عبارتند از: یک زن خارقالعاده (سباستین لِلیو)، فاکسترات (ساموئل مائوز)، در حال محو شدن (فاتح آکین)، توهین (زیاد دویری)، بیعشق (آندری زویاگینتسف) و در باب جسم و روح (ایلدیکو انیدی). اما نادیده گرفتن چهار فیلم هم جالب توجه بود؛ جدیدترین فیلم میشاییل هانکه پایان شاد که همکاری دوباره بازیگران عشق (2012) یعنی ژانلویی ترنتینیان و ایزابل هوپر را رقم زد. سه فیلم دیگری که نادیده گرفتن آنها تعجببرانگیز شد عبارتند از: درام تکاندهنده تپشها در هر دقیقه (روبن کامپیلو) با موضوع اپیدمی ایدز در فرانسه دههی 1980، تریلر علمیخیالی تلما (یواخیم ترئیر) درباره زن جوانی که عاشق میشود و قدرتهای خارقالعادهای دارد، و درام کامبوجیایی دوران جنگ آنجلینا جولی درباره خمرهای سرخ در دههی 1970 با عنوان آنها اول پدرم را کشتند.
میشاییل هانکه میگوید «پایان شاد» تیرهوتار نیست!
فیلم قبلی میشاییل هانکه عشق (2012) در سراسر جهان تحسین شد و دو نامزدی اسکار را هم برای فیلمساز مؤلف اتریشیاش به ارمغان آورد؛ عاشقانهی تراژیکی که با داستان مسحورکنندهاش از زوج کهنسالی که باید با واقعیت اجتنابناپذیرِ مرگ مواجه شوند، از لحاظ احساسی به عنوان دستیافتنی اثر کارگردانش ارزیابی شد. شاید از همین رو است که دوباره جدیدترین فیلم هانکه با نام پایان شاد با واکنشهای مثبتومنفی مختلفی روبهرو شده است. با این وجود، فیلم برای طرفداران جدی هانکه از تمام ویژگیها و مؤلفههای دیگر آثار او برخوردارست. اما از سوی دیگر، هانکه پس از سی سال فیلمسازی همچنان پروپاقرصترین دوستداران سینمایش را هم به چالش میکشد. پایان شاد که یکی از لذتبخشترین چرخشهای داستانی را در میان آثار هانکه دارد، داستان خانواده بورژوای ازهمفروپاشیدهای را روایت میکند که خودانزجاری و تمایل به خودکشی در میانشان قوت میگیرد. هانکه که با دو فیلم قبلیاش، عشق و روبان سفید، نخل طلای کن را پشتسرهم به دست آورده بود، با پایان شاد دست خالی ماند. او در جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو به اریک کوهن منتقد «ایندیوایر» گفت: «من نگران توقعهای تماشاگران نیستم. به نظرم اینکه مرا به عنوان یک فیلمساز مؤلف تیرهوتار میشناسند، دقیق نیست. فکر میکنم فیلمهای من واقعگرا هستند و دغدغهام این است که تصویر جامعه را بازتاب بدهم.» خب، احتمالاً تصویر بازتابی و آینهای که هانکه رو به جامعه گرفته است، بیش از حد به سوژهها نزدیک است و به همین خاطر عموم تماشاگران نمیتوانند تجربههای سینمایی راحتی را پشت سر بگذارند. در هر صورت هانکه در پرداختن به قدرتهای بیگانهسازِ ثروت، طبقات اجتماعی و رسانههای اجتماعی، و رد کردن و کوچک شمردن آنها، از اغلب فعالان لیبرال هم بهتر عمل کرده است. پایان شاد اعلام جرم هوشمندانه و تندوتیزی است به مناسبات روزگار مدرن؛ فیلمی که میگوید چه کسی میخواهد داستان دیگری را درباره آدمهای پولدار ناخوشایند بشنود که از بزرگترین مشکلهای دنیا دور و بیخبرند؟ هانکه در این خصوص میگوید: «همه چیز فارس است. میخواستم نشان بدهم که آدمهای کشورهای پیشرفتهی جهان، چهطور با مشکلهایی برخورد میکنند یا نمیکنند که باقی دنیا با آنها روبهرو هستند.» پایان شاد 22 دسامبر (1 دی) به صورت محدود اکران میشود و سپس بر تعداد سالنهای آن افزوده خواهد شد.
دیزنی، کمپانی «فاکس قرن 21» را با قراردادی 53 میلیارد دلاری خرید!
این ادغام تاریخی دو کمپانی بزرگ به دیزنی اجازه میدهد تا از استودیوی فیلمسازی «فاکس قرن 21» و شبکههای ورزشی منطقهای هم بهره ببرد. دیزنی پس از هفتهها بالأخره خرید بخش اعظمی از کمپانی فاکس را با قراردادی 52 میلیارد و 400 میلیون دلاری نهایی کرد. به موجب این قرارداد مالکیت کانالهای تلویزیون کابلی افایکس و نشنال جئوگرافیک هم به دیزنی میرسد. البته «فاکس قرن 21» با حفظ فاکس نیوز و شبکههای فاکس برادکستینگ، فاکس بیزنِس و چند شبکهی ورزشی، احتمالاً کمپانی جدیدی را بنیان خواهد گذاشت. باب آیگر در مقام رییس و مدیرعامل دیزنی در بخشی از اظهار نظرش در این باره گفت: «مالکیت این مجموعهی تجاری فوقالعاده، بازتابی از افزایش تقاضای مصرفکنندگان ما برای تنوع بیشتر تجربههای سرگرمکننده است... ما مفتخر و سپاسگزاریم که روپرت مرداک به ما اطمینان کرد و آینده کسبوکاری را به ما سپرد که عمرش را برای ایجاد آن گذاشته است...» این خرید در پی اقدامهای مشابه دیزنی برای تصاحب کمپانیهای پیکسار، مارول و لوکاسفیلم صورت گرفت. به این ترتیب، دیزنی که قصد دارد یک پایگاه پخش مجازی و نمایش آنلاین برای رقابت با نتفلیکس ایجاد کند، با این معامله، امتیاز فرنچایزها و فیلمهای سودآور بیشتری از جمله افراد ایکس و دِدپول را به دست آورده است.
جنیفر لورنس بازیگر درام جنایی لوکا گوادانینو شد
لوکا گوادانینو بهسرعت به یکی از پرکارترین فیلمسازان روز جهان بدل میشود. او که درام بسیار تحسینشدهی مرا با اسم خودت صدا بزن را در سینماها دارد و یکی از شانسهای اصلی کسب جوایز مهم پیش رو است، بازسازی سوسپیریای داریو آرجنتو را چندوقت پیش به پایان رساند که حالا آماده نمایش است. اما این فیلمساز مؤلف ایتالیایی ظاهراً وقتی برای استراحت ندارد چون بهسرعت سراغ پروژه بعدیاش رفته است که مناسک تدفین نام دارد و جنیفر لورنس در آن بازی خواهد کرد. این درام جنایی حقیقی که در کمپانی «ترایاستار پیکچرز» در دست تولید است، بر اساس رمانی به همین نام از هانا کنت ساخته میشود که داستان آخرین زنی را بازگو میکند که در ایسلند در ملأ عام اعدام شد. این اتفاق در سال 1830 روی داد و نتیجهی محکومیت او برای قتل دو مرد و آتش زدن خانههایشان بود.
کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:
https://telegram.me/filmmagazine
[منابع: ورایتی، ایندیوایر]