نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای ایران » چشم‌انداز1400/11/24


نگاهی به چهلمین جشنواره فیلم فجر 2

مهسا بدری
شب طلایی

 

نامزدها و برگزیده بهترین نقش اول
تورج الوند (نگهبان شب)، پژمان جمشیدی (علف‌زار)،  امین حیایی (برف آخر)، مهدی نصرتی (ضد) نامزد بهترین نقش اول مرد شدند که در این میان، سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد به امین حیایی رسید.

همچنین سارا بهرامی (علف‌زار)،  ژیلا شاهی (موقعیت مهدی)، طناز طباطبایی (بی‌رویا)، لاله مرزبان (نگهبان شب) و لادن مستوفی (برف آخر) نامزدهای بهترین نقش اول زن شدند که درنهایت سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن به طناز طباطبایی تعلق گرفت.

نامزدها و برگزیده بهترین نقش‌های مکمل
پیام احمدی‌نیا (برای ملاقات خصوصی)، علی‌اکبر اُصانلو (نگهبان شب)، روح‌اله زمانی (موقعیت مهدی)، مهدی زمین‌پرداز (علف‌زار)،  نادر سلیمانی (ضد) و مجید صالحی (برف آخر) نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد شدند که در این میان، دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل مرد به علی اکبر اصانلو تعلق گرفت و نادر سلیمانی سیمرغ این بخش را به خود اختصاص داد.

همچنین، صدف اسپهبدی (علف‌زار)،  فرشته حسینی (دسته دختران)،  صفورا خوش‌طینت (نگهبان شب)،  شادی کرم‌رودی (بی‌رویا)، لیندا کیانی (ضد) و نوشین مسعودیان (برف آخر) نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن شدند. فرشته حسینی موفق به کسب دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل زن شدو صدف اسپهبدی سیمرغ  بلورین این بخش را به‌دست آورد.

نامزدها و برگزیده بهترین جلوه‌های بصری و جلوه‌های ویژه میدانی
محمد برادران (برای فیلم خائن‌کشی)،  امین پهلوان‌زاده (مرد بازنده)، کامیار شفیع‌پور (برف آخر)، فرید ناظرفصیحی (بیرو و حسن نجفی و امیر ولی‌خانی (دسته دختران) نامزد بخش بهترین جلوه‌های بصری شدند و حسن نجفی و امیر ولی‌خانی برای دسته دختران سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری را از آن خود کردند.

همچنین آرش آقابیگ (خائن‌کشی)، آرش آقابیگ (شهرک)، حمید رسولیان (ضد)،  محسن روزبهانی و کاووس روزبهانی (دسته دختران) و  ایمان کرمیان (موقعیت مهدی) نامزدهای بهترین جلوه‌های ویژه میدانی شدند و در آخر ایمان کرمیان برای فیلم موقعیت مهدی سیمرغ این بخش را به خود اختصاص داد.

نامزدها و برگزیده بهترین چهره‌پردازی، طراحی صحنه و طراحی لباس
نگهبان شبمونا جعفری (علف‌زار)،  شهرام خلج (موقعیت مهدی)، عظیم فراین (بیرو)، مرتضی کهزادی (ضد) و امید گلزاده (برف آخر) و (شادروان) نامزد بهترین چهره‌پردازی این دوره از جشنواره فیلم فجر بودند که سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی به امید گلزاده برای برف آخر و شادروان اختصاص پیدا کرد.

همچنین،  سهیل دانش‌اشراقی (خائن‌کشی)،  امیر زاغری (موقعیت مهدی)، محمدرضا شجاعی (دسته دختران)، محمدرضا شجاعی (ضد)، آیدین ظریف (2888) و علی نصیری‌نیا (برف آخر) به عنوان نامزدهای بهترین طراحی صحنه اعلام شدند که در نهایت، سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به محمدرضا شجاعی اهدا شد.

در بخش طراحی لباس نیز، بهزاد آقابیگی (موقعیت مهدی)، مارال جیرانی (خائن‌کشی)، فاطمه صفری‌زاده (شادروان)،  زهرا صمدی (نگهبان شب) و  علی نصیری‌نیا (برف آخر) نامزدهای دریافت سیمرغ شدند که در نهایت مارال جیرانی این سیمرغ را از آن خود کرد.

نامزدها و برگزیده بهترین صدابرداری و صداگذاری
مهدی ابراهیم‌زاده (دسته دختران)،  بابک اردلان (شادروان)، مسیح حدپور سراج (موقعیت مهدی)،  عباس رستگارپور (بدون قرار قبلی)، امیر نوبخت حقیقی (شب طلایی) نامزد بهترین صدابرداری شدند و فرامرز ابوالصدق (دسته دختران)، امین شریفی (ضد)، علیرضا علویان (علف‌زار) و (بدون قرار قبلی)، امیرحسین قاسمی (خائن‌کشی) و (نگهبان شب) و  نعیم مسچیان (2888) نامزدهای بهترین صداگذاری اعلام شدند. مسیح حدپور سراج برای موقعیت مهدی برنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری و علیرضا علویان برای علف‌زار و بدون قرار قبلی برنده سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری شدند.

نامزدها و برگزیده بهترین موسیقی متن
حبیب خزایی‌فر )مرد بازنده(، فردین خلعتبری )ماهان( و (هناس)، مسعود سخاوت‌دوست (موقعیت مهدی) و  بهزاد عبدی (علف‌زار) به عنوان نامزدهای بهترین موسیقی متن در چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند. بهزاد عبدی دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن را گرفت و سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به مسعود سخاوت‌دوست رسید.

نامزدها و برگزیده بهترین فیلم‌برداری و تدوین
در رشته بهترین فیلم‌برداری وحید ابراهیمی (موقعیت مهدی)،  علیرضا برازنده (شهرک)،  هادی بهروز (علف‌زار)،  محمد حدادی (بدون قرار قبلی) و  آرمان فیاض (برف آخر)، نامزد سیمرغ بلورین شدند و آرمان فیاض موفق به کسب آن شد.

همچنین، ژیلا ایپکچی (شهرک)،  حسین جمشیدی گوهری (موقعیت مهدی)،  سپیده عبدالوهاب (خائن‌کشی)،  حمید نجفی‌راد (دسته دختران) و حمید نجفی‌راد (علف‌زار) نامزد بهترین تدوین شدند که در نهایت سیمرغ به حمید نجفی‌راد اهدا شد.

غوغای فیلم اولی‌های جشنواره
علف‌زارهمان طور که گفته شد، چهلمین جشنواره فیلم فجر، یکی از جوان‌ترین جشنواره‌هایی بود که در طول چهل سال گذشته شاهد آن بودیم و وجه تمایز آن، داوری فیلم اولی‌ها هم ردیف دیگر فیلم‌سازانی بود که تجربه بیش‌تری در عرصه سینما و فیلم‌سازی دارند. این اتفاق، برای بسیاری این سوال را به‌وجود آورد که آیا چنین داوری و قضاوتی ممکن است و آیا اصولا در چنین رقابتی، می‌توان عادلانه و منصفانه قضاوت کرد؟ موفقیت‌هایی که هرکدام از فیلم اولی‌ها در جلب مخاطب و جلب نظر داوران داشته‌اند، نشان می‌دهد که سینما با آغوش باز پذیرای جوانان خلاق، خوش فکر و توانمند است.

در این میان، دو فیلم موقعیت مهدی و علف‌زار، موفقیت چشمگیری در رقابت با تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره داشتند. بر این اساس، موقعیت مهدی در 14 رشته نامزد شد و در 5 رشته موفق به کسب سیمرغ بلورین شد. با وجود این، باید اذعان داشت هرچند این فیلم، فیلم خوب و خوش ساختی است، اما فیلم‌های پرقدرت دیگری در جشنواره امسال حضور داشتند.

علف‌زار هم با نامزدی در 13 رشته و برنده شدن یک دیپلم افتخار و 4 سیمرغ بلورین، در مقام دوم در میان 22 فیلم جشنواره چهلم قرار دارد. این فیلم، در انتخاب موضوع شجاعانه عمل کرد و حضور آن در جشنواره نیز، اقدامی شجاعانه است، زیرا در مورد وجود مسائل حساسیت برانگیزی در جامعه صحبت می‌کند؛ همین امر این فیلم را به مرکز توجه آورد تا در نامزدی و دریافت جوایز جشنواره، از رقبایش پیشی بگیرد.

ملاقات خصوصی، یکی از فیلم‌های پرقدرتی است که به چهلمین جشنواره فیلم فجر راه یافت و به نظر می‌رسید شانس بسیاری برای کسب خیلی از سیمرغ‌های جشنواره دارد. درحالی که این فیلم در بسیاری از عرصه‌ها از رقبایش قدرتمندتر بود، اما تنها در دو رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد. سومین شانس کسب جایزه این فیلم، مربوط به آرای مردمی بود، اما با وجودی که این فیلم در آرای مردمی پیشتاز بود، در روزهای پایانی جشنواره ناگهان این جایزه حذف شد؛ اتفاقی که در نظر بسیاری از منتقدان و مخاطبان، اقدام معنادار برای نادیده گرفتن آرای مردمی بود. این امر دلیلی شد برای این که امیر بنان تهیه‌کننده فیلم، در 21 بهمن ماه با انتشار پیامی خطاب به دبیر جشنواره فیلم فجر در صفحه شخصی خود، از جشنواره فیلم فجر انصراف دهد.

فیلم‌های بی‌رویا و شب طلایی هم جزو فیلم اولی‌های خوبی هستند که نسبت به سه فیلم فوق، کیفیت پایین‌تری دارند اما در مجموع، جایگاه خوبی را در جشنواره چهلم به دست آوردند. بی‌رویا 3 نامزدی و 1 سیمرغ بلورین و شب طلایی یک نامزدی را در کارنامه خود دارند. تمام فیلم اولی‌ها پرقدرت نبودند و در میان آن‌ها فیلم‌های ضعیف‌تری نیز قابل مشاهده است که صرفا تجربه‌هایی خام برای کارگردان آن‌ها محسوب می‌شود. لایه‌های دروغ به عنوان تنها فیلم اکشن ایرانی در این دوره از جشنواره و فیلم بی‌مادر چنین هستند که نه نظر مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کردند و نه موفق شدند در هیچ بخشی از مسابقه سودای سیمرغ، به عنوان نامزد دریافت جایزه اعلام شوند.

 

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آدرس اینستاگرام:

https://www.instagram.com/filmmagazine.official

آدرس کانال آپارات:

آپارات | FilmMagazine.official (aparat.com)

آرشیو

فراخوان اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: