سینمای جهان » چشم‌انداز1393/09/26


لینكلیتر، بدون رقیب، محبوب شد!

جدول ارزش‌گذاری منتقدان ایرانی بر فیلم‌های روز جهان (ویژه‌ی فصل پاییز، 1393)

رضا حسینی

 

پسر بودن (كه پرونده نمای درشت آن را در شماره‌ی 480 ویژه‌ی مهر خواندید) در حالی بر صدر سومین جدول امسال تكیه زده است كه به نظر می‌رسد اگر رقیب جدی داشت نمی‌توانست این جایگاه را به دست بیاورد؛ این موضوع به‌خوبی از امتیازهای منتقدان‌مان به فیلم پیدا است (بد نیست بدانید كه همین جایگاه تا قبل از رأی دقیقه‌نودی یكی از همكاران‌مان در اختیار تحت‌تعقیب‌ترین مرد بود). به هر حال فیلم جاه‌طلبانه‌ی ریچارد لینكلیتر كه در طول دوازده سال ساخته شده، در خارج از ایران با برخوردهای كاملاً ستایش‌آمیزی مواجه شده و هم‌چنان رتبه‌ی اول بهترین فیلم‌های سال 2014 را در سایت معتبر «متاكریتیك» (با متوسط امتیاز صد از صد (!) بر اساس 49 نقد) تصاحب كرده و رقبای جدی مانند لویاتان (آندری زویاگینتسِف)، آقای ترنر (مایك لی)، سلما (اوا دُوِرنی) و دو روز، یك شب (برادران داردن) را پشت سر گذاشته است (فیلم‌هایی كه اگر در جدول ما حضور داشتند احتمالاً محبوب‌تر از پسر بودن می‌شدند. برای مطمئن شدن از این موضوع باید منتظر جدول آخر سال باشیم). در ضمن این تفاوت نگاه منتقدان داخلی و خارجی هم جالب توجه و قابل‌بررسی است (موضوعی كه پیش از این در واكنش به درخت زندگی خودش را نشان داده بود، منتها به دلایل دیگری). تحت‌تعقیب‌ترین مرد (آنتون كوربین) كه در همین شماره 483 آذرماه «نمای درشت» آن را خواندید، در رتبه دوم جدول قرار دارد. بی‌تردید مرگ فیلیپ سیمور هافمن یكی از دلایل اصلی خوب‌دیده‌شدن فیلم كوربین بوده كه خودش هم فیلم‌ساز درخور توجهی است. اما بعید است استیون نایت كه با فیلم لاك (با بازی تماشایی تنها بازیگرش تام هاردی) كاملاً در كانون توجه قرار گرفت بتواند بعد از این به موفقیت‌هایش ادامه بدهد. او پیش از این فیلم رستگاری (با بازی بد جیسن استاتم كه از او چندان توقعی هم نداریم) را ساخته بود كه به‌راحتی می‌توان آن را نادیده گرفت. ادامه‌ی كاوش در جدول (كه نكته‌های جالب زیادی دارد؛ از جمله چهارم شدن مستند پرشور و احساس خود زندگی، پنجمی سین سیتی: بانویی كه می‌توان به خاطرش كشت، و مرور امتیازهای فیلم‌های اروپایی مطرح و موفقی نظیر كالواری، ایدا و...) را به عهده خود شما می‌گذاریم.

فقط این نكته‌ها را در نظر بگیرید:

1- امتیاز هر فیلم بر اساس كمیت ستاره‌هایی كه دریافت كرده، محاسبه شده است؛ شیوه‌ای كه در میان ما مرسوم‌تر است و البته ویژگی‌های خاص خودش را دارد، از جمله نشان دادن محبوبیت گونه‌ی خاصی از فیلم‌ها یا در مواردی عدم استقبال از فیلم‌های خاص‌تر. با وجود این، در مواردی كه امتیاز دو یا چند فیلم با هم برابر بوده، فیلمی در جایگاه بالاتر قرار گرفته كه آرا بالاتری داشته است.

2- ستاره‌های كوچك‌تر كه به شكل بالانویس ستاره‌های معمولی دیده می‌شوند، حكم نیم‌ستاره را دارند و سایر امتیاز‌ها از این قرارست: ★★★★ عالی  ★★★ خوب (ارزش دیدن دارد)  ★★ متوسط  ★ ضعیف اتلاف وقت

برای بزرگ‌نمایی، روی جدول كلیك كنید


آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


اس ام اس


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: