سینمای جهان » چشم‌انداز1397/07/21


اوهامِ جهانِ متصل

میز خبر: نگاهی به تازه‌ترین رویدادهای سینمای جهان

گردآوری و ترجمه رضا حسینی

 

ورنر هرتسوگ و یک کاوش سینمایی دیوانه‌وار تازه!
فیلم‌ساز همیشه جسور ورنر هرتسوگ خودش را برای کاوش عظیم سینمایی تازه‌اش در جهان آماده می‌کند. او که در مقام مستندساز فیلم‌های تحسین‌شده‌ای چون مرد گریزلی و بنگر و ببین: اوهام جهان متصل را در کارنامه دارد، قصد دارد مستند بلندی به نام شهاب را درباره سنگ‌های آسمانی و ستاره‌های دنباله‌دار و تأثیرشان بر اسطوره‌شناسی و مذهب بسازد؛ و البته که تولید فیلم پیش از این به جریان افتاده است. هرتسوگ این فیلم را با پرفسور زمین‌شناس کلایو اوپنهایمر کارگردانی می‌کند؛ زوجی که پیش از این در مستند نتفلیکسی نامزد جایزه امی در میان دوزخ (2016) همکاری کرده‌اند؛ فیلمی که آن‌ها را در سفری در سراسر جهان و کاوش در مناطق آتشفشانی مختلف دنبال می‌کند و در آن مثل شهاب روابط میان پدیده‌های طبیعی و تأثیرشان بر بشر بررسی می‌شود. علاوه بر این، شهاب همکاری دوباره زوج هرتسوگ و اوپنهایمر را با تهیه‌کنندگان‌شان آندره سینگر و لاکی استایپِتیک رقم زده است. «اسپرینگ فیلمز» تهیه‌کنندگی را با مشارکت کمپانی خود هرتسوگ Wefjarner Herzog Filmproduktion بر عهده دارد. فیگز جکمن رییس بخش توسعه جهانی «اسپرینگ فیلمز» هفته آینده این فیلم را در بازار «میپ‌کام» در کن به خریداران عرضه خواهد کرد.

اعتیاد به نتفلیکس واقعاً یک اختلال است؟!
بنیاد ملی سلامت روانی و عصب‌شناسی هند پس از گشودن درهایش به روی بیماری که از اعتیاد به نتفلیکس رنج می‌برد، خبرساز شده و در کانون توجه رسانه‌های مختلف قرار گرفته است. به گزارش نشریه «هِندو» مردی که هویتش فاش نشده، وارد یک مرکز درمانی در شهر بَنگِلور شده است و به خاطر استفاده تقریباً روزی هفت ساعت از برنامه‌های نتفلیکس کمک خواسته است. مانوج کومار شارما، روان‌شناس بالینی بخش «خدمات استفاده درست از فناوری» در این بنیاد، به «هندو» گفته است که این مرد از نتفلیکس به منظور فرار از فشارهای خانوادگی و بی‌کاری شش‌ماهه‌اش استفاده کرده است. در این گزارش آمده است که او «لذت فوق‌العاده‌ای» از غوطه‌وری در برنامه‌های نتفلیکس می‌برده اما این کارش به خستگی چشمان، کوفتگی عضلانی و مختل شدن خوابش انجامیده است. در گزارش دیگری از نشریه «چاپ» از دهلی نو آمده است که درمان اعتیاد به نتفلیکس شامل تمرین‌های تنفسی پنج‌دقیقه‌ای در هر ساعت برای خلاصی از فشار و تنش می‌شود. در حالی که سازمان سلامت جهانی، اعتیاد به بازی‌های ویدیویی را به عنوان یک اختلال در سلامت روانی دسته‌بندی کرده اما هنوز چنین تصمیمی در مورد اعتیاد به نتفلیکس گرفته نشده است. شارما به «چاپ» گفته است که اعتیادهای مرتبط با نتفلیکس در بزرگ‌ترها شایع‌تر است که از این پایگاه مجازی برای آرام کردن فشارها و تنش‌های روزانه بهره می‌برند: «در حالی که اعتیاد مشابه در میان نسل جوان‌تر و سن‌وسال‌های هشت تا چهارده سال همچنان در زمینه بازی‌های ویدیویی بیش‌تر است، استفاده بیش از اندازه و زیان‌آور از اپلیکیشن‌هایی مانند نتفلیکس بیش‌تر در میان بزرگ‌ترها دیده می‌شود که به خاطر فشارهای پیوسته‌ای که تحمل می‌کنند از محتواها و برنامه‌های متنوع چنین پایگاه‌های مجازی‌ای لذت می‌برند و از لحاظ احساسی تأمین می‌شوند.» سی‌ان‌بی‌سی سال گذشته گزارش داد که مشترکان نتفلیکس به طور متوسط روزی پنجاه دقیقه از برنامه‌های آن استفاده می‌کنند.

مل گیبسن و منتقدان بازسازی وسترن سم پکین‌پا
همین چند هفته پیش بود که اعلام شد مل گیبسن - که در سال‌های اخیر کوشیده است فعالیت‌های سینمایی خود را پس از اولین سال‌های ناموفق هزاره جدید احیا کند - قرار است همکار نویسنده و کارگردان بازسازی وسترن کلاسیک سم پکین‌پا یعنی گروه خشن باشد. پس از انتشار این خبر، خیلی‌ها ناراحت و آشفته شدند و این سؤال برای‌شان مطرح شد که چرا این فیلم کلاسیک باید بازسازی شود؟ این طور که پیداست گیبسن هم ابتدا با خودش همین فکر را کرده است. او در نشست پرسش‌وپاسخ فیلم جدیدش Dragged Across Concrete به کارگردانی اس. کریگ زالر از بی‌میلی ابتدایی خود نسبت به این پروژه گفته است و این‌که چرا در نهایت آن را پذیرفت: «در ابتدا فکر کردم ایده بدی است و چرا دوباره باید گروه خشن را ساخت؟ اما وقتی با همراهی دیگر نویسنده پروژه به اندازه کافی به آن فکر کردیم راهی برای ورود به داستان به ذهن‌مان رسید. به این ترتیب، پروژه‌ای که با یک ایده بد شروع شده بود به سمت‌وسویی رفته است که ویژه به نظر می‌آید.» در هر صورت به نظر نمی‌رسد مخالفان پروژه با این حرف‌های گیبسن قانع شوند تا تغییری در نظرشان ایجاد شود. هنوز تاریخی برای نمایش عمومی این بازسازی معین نشده است و برنامه بسیار شلوغ گیبسن، ما را به این نتیجه می‌رساند که حالا خیلی مانده است تا شاهد نتیجه این پروژه باشیم.

ام. نایت شیامالان و سه‌گانه‌ای که با «گِلَس» کامل می‌شود
به‌سختی می‌شود از شنیدن این خبر غافلگیر نشد که فیلم‌های ساموئل ال. جکسن او را به پرفروش‌ترین بازیگر تاریخ سینما بدل کرده‌اند! اتفاقی که دلیلش حضور او در شماری از فرنچایزهای بسیار موفق سینماست، از سرآغازهای جنگ‌های ستاره‌ای و انیمیشن‌های موفق و محبوب شگفت‌انگیزان تا پارک ژوراسیک و اغلبِ فیلم‌های جهان سینمایی مارول. به این ترتیب، فیلم‌هایی که جکسن یکی از بازیگران آن‌هاست روی‌هم‌رفته بیش از پنج‌ونیم میلیارد دلار در سینماهای جهان فروش کرده‌اند. اما همان طور که خودش هم اوایل سال میلادی جاری در رویداد کامیک‌کان سن دیئگو اشاره کرد، جکسن هنوز در آن فیلمی بازی نکرده است که نام شخصیتش در عنوان فیلم به چشم بخورد؛ اتفاقی که بالأخره با سومین قسمت از سه‌گانه ام. نایت شیامالان با عنوان گِلَس روی می‌دهد؛ فیلمی که دنباله غافلگیرکننده‌ای بر نشکستنی (2000) است. نشکستنی اگرچه نخستین تخریب استعاره‌های ابرقهرمانی کلاسیک به شمار نمی‌رود اما این کار را به شیوه‌ای زیرکانه و منحصربه‌فرد انجام داد و از زمان اکرانش تا امروز به یکی از فیلم‌های کالت کلاسیک مهم بدل شده است. در واقع بعد از آن بود که شیامالان هم از نظر تجاری و هم از نظر واکنش منتقدان در گرداب فیلم‌های ناموفقی چون بانویی در آب، آخرین اِربِندِر و پس از زمین گرفتار شد. بازگشت او با فیلم ترسناک کم‌هزینه دیدار در زیرژانر «تصاویر پیداشده»/ Found Footage رقم خورد که به شکلی غافلگیرکننده مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت؛ و بعد از آن بود که شیامالان شکاف را ساخت که بیش از سی برابر هزینه‌اش را برگرداند! (با هزینه‌ای نه میلیون دلاری به فروشی بیش از 278 میلیون دست یافت). به هر حال شیامالان که شکاف را به عنوان دنباله‌ای متفاوت و غیرمعمول بر نشکستنی ساخت، حالا با گِلَس بازگشته است که بازیگران اصلی دو فیلم قبلی را به هم پیوند می‌دهد: دیوید دان (با بازی بروس ویلیس که به یک بازگشت دیگر به اوج کارنامه بازیگری‌اش نیاز دارد)، وندل کرامب (جیمز مک‌آوی) و اِلایجا گِلَس با بازی جکسن. در این فیلم سارا پالسن هم در نقش درمانگری به آن‌ها ملحق شده است که متخصص بیمارانی است که به داشتن قدرت‌های فراطبیعی باور دارند؛ و همین طور آنیا تِیلرجوی که سال فوق‌العاده‌اش را با تکرار نقش کِیسی کوک در شکاف به پایان می‌رساند. گلس از هجدهم ژانویه 2019 (28 دی) در سینماها به نمایش درمی‌آید و پیش‌پرده جدیدش به‌تازگی در فضای مجازی منتشر شده است.

جرج اِی. رومرو و پنجاه فیلم‌نامه تولیدنشده!
جرج اِی. رومرو فیلم‌ساز برجسته ژانر وحشت در ماه ژوییه 2017 درگذشت اما گفت‌وگوی تازه‌ای با همسرش سوزان دِسروشِر-رومرو سینماروها را به وجد آورده چون احتمال دیدن فیلم‌های جدید بسیاری از رومرو بر پرده نقره‌ای سینما زنده شده است! وی در گفت‌وگو با «کامیک‌بوک‌دات‌کام» از چند دوجین فیلم‌نامه تولیدنشده همسرش خبر داده است که در انتظار ساخت به‌سر می‌برند: «جرج نویسنده پرکاری بود و عاشق نوشتن. ما چهل‌پنجاه فیلم‌نامه از او داریم که اغلب‌شان خیلی خوب‌اند. او حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و هنوز هم دارد؛ چون من تصمیم گرفته‌ام از این موضوع اطمینان حاصل کنم و این مأموریت من است.» البته یکی از فیلم‌نامه‌های رومرو در دست تولید است و قرارست فیلمی با عنوان جاده مردگان بر اساس آن ساخته شود که خودش می‌خواست پیش از مرگش تهیه‌کنندگی آن را انجام دهد. این فیلم را مت برمن کارگردانی می‌کند. دِسروشِر-رومرو می‌گوید تولید فیلم با کمی مشکل همراه شد اما امید دارد که در نهایت به سرانجام خواهد رسید. برمن هم مدت کوتاهی پس از مرگ رومرو به «ایندی‌وایر» گفته بود که فیلم‌نامه جاده مردگان خارق‌العاده است و قسم خورده است که این فیلم را بسازد. پروژه بعدی یک فیلم نیست و در واقع رمانی است به نام مردگان زنده که رومرو پیش از مرگش روی آن کار می‌کرد. بیوه رومرو در این باره هم گفته است که دَن کلاوس نویسنده، در حال حاضر روی آن کار می‌کند و «با اشتیاق مشغول بازنویسی است.» همسر رومرو از وجود فیلمی هم خبر داده است که این فیلم‌ساز ژانر وحشت در دهه 1970 ساخت ولی هرگز اکران نشد: «ما فیلمی داریم که رومرو در سال 1973 فیلم‌برداری کرد و آدم‌های انگشت‌شماری آن را دیده‌اند. می‌خواهیم این فیلم را هم ترمیم و به طرفداران رومرو عرضه کنیم. این فیلم هراس‌انگیز که وحشتناک به حساب نمی‌آید، درباره سالخوردگی است. خود رومرو هم حضور کوتاهی در فیلم دارد. راستش را بخواهید عرضه این فیلم اولین کاری است که فکر می‌کنم به نتیجه برسد.» رومرو بیش از هر چیز به خاطر راه‌اندازی زیرژانر زامبی با فیلم تحسین‌شده شب مردگان زنده (1968) مشهور است و یکی از پیشگامان ساخت فیلم‌های ترسناک به حساب می‌آید.

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

[پلی‌لیست، ایندی‌وایر، ورایتی]

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: