سینمای جهان » چشم‌انداز1395/10/11


هر کسی قدری می‌خواهد!

میز خبر: نگاهی به تازه‌ترین رویدادهای سینمای جهان

خرچنگ (یورگوس لانتیموس)

 

بهترین‌های 2016 به انتخاب خوانندگان «ایندی‌وایر»
منتقدان در پایان هر سال، یکی پس از دیگری دست به انتشار فهرست‌های ده فیلم برتر سال می‌زنند. اما در این بین تکلیف نظر باقی سینمادوستان چه می‌شود؟ زک شارف از «ایندی‌وایر» برای یافتن پاسخ این سؤال مأمور نظرسنجی از خوانندگان این سایت شد و پس از بررسی هشتصد فهرست به ده فیلم و ده برنامه‌ی تلویزیونی برتر سال 2016 رسید. او در مقدمه‌ی توضیح داده است که به طور طبیعی امکان انتشار فهرست شخصی کاربران وجود ندارد، اما نتیجه‌های به دست آمده نشان می‌دهد که سلیقه‌ی سینمایی خوانندگان این نشریه خیلی ممتاز است. ده فیلم برتر سال به‌ترتیب عبارتند از: مهتاب (بری جنکینز)، ورود (دنی ویلنوو)، لالا لند (دیمین شیزل)، آسمان به زمین آمده (دیوید مَکِنزی)، ندیمه (پارک چان‌ووک)، خرچنگ (یورگوس لانتیموس)، منچستر کنار دریا (کِنِت لونرگن)، او (پل ورهوفن)، هر کسی قدری می‌خواهد!! (ریچارد لینکلیتر) و مرد همه‌کاره/ Swiss Army Man (دانیل کوان و دانیل شاینِرت). ده اثر تلویزیونی برتر سال هم به‌ترتیب از این قرارند: آتلانتا، بوجک سوارکار، آینه‌ی سیاه، چیزهای بیگانه، مردم علیه او.جی. سیمپسن، وست‌وُرلد، نامزد دیوانه‌ی سابق، آمریکایی‌ها، شب خاص/ The Night Of و بهتر است با سال تماس بگیرید.

کوین کاستنر و یک وسترن حماسی ده‌ساعته!
وقتی کوین کاستنر تصمیم به کارگردانی می‌گیرد به‌اصطلاح دستش به کم نمی‌رود! دو تلاش اول او در مقام کارگردان رقص با گرگ‌ها (1990) و پستچی (1997) بودند که اولی برنده‌ی اسکار شد و دومی به یک شکست تمام‌عیار بدل شد؛ اما نکته این‌جاست که هر دو فیلم حدوداً سه ساعت زمان داشتند (البته نسخه‌ی کارگردان رقص با گرگ‌ها طولانی‌تر هم شد). آخرین تلاش او به عنوان کارگردان به بیش از یک دهه قبل برمی‌گردد که وسترن دشت باز (2003) را با زمانی حدود دو ساعت و نیم ساخت. اما این فیلم‌ها در مقابل پروژه‌ای که کاستنر در حال حاضر در سر می‌پروراند واقعاً کوچک و ناچیز به شمار می‌روند! او هفته‌ی گذشته در گفت‌وگو با «والچر» درباره این موضوع چنین توضیح داد: «من وسترن دیگری دارم که با چند نفر فیلم‌نامه‌اش را نوشته‌ایم. دوست دارم نیمه‌ی دوم کارنامه‌ام را بیش‌تر با کارگردانی پُر کنم. من دائم با پروژه‌هایی روبه‌رو می‌شوم که دست‌آخر آن‌ها را به دیگر کارگردانان می‌سپارم چون فکر می‌کنم آن‌ها بهتر از عهده‌ی کار برمی‌آیند. من در این کار آن قدر زیاده‌روی کردم که گوشم پر شده است از نصیحت خانواده‌ام و این‌که خودم هم باید فیلم‌هایی را که دوست‌شان دارم کارگردانی کنم. از این رو فکر می‌کنم در آینده کارهایی خواهم کرد.» او در این اظهار نظرش خیلی متواضعانه برخورد کرده است چون در گفت‌وگوی دیگری با «ورایتی» حرف‌هایی زد که معلوم شد پای یک پروژه‌ی واقعاً حماسی در میان است: «دارم روی آن کار می‌کنم. فکر می‌کنم زمانش ده ساعت می‌شود. شاید سه فیلم بلند از آن بسازم. حتی جای فیلم چهارم هم هست. ممکن است این پروژه را به تلویزیون هم ببرم و وسترن بلندی را کار کنم که مثل ژان دو فلورت و Manon of the Spring (هر دو به کارگردانی کلود بری) در ادامه‌ی هم قرار گیرند؛ فکر می‌کنم تماشای این فیلم‌ها هم لذت‌بخش و جذاب است.» در سال‌های اخیر هالیوود و فیلم‌سازان مستقل به‌آرامی به ساختن وسترن‌ها رو آورده‌اند اما هنوز پروژه‌ای در این حد و اندازه ساخته نشده است.

همکاری تازه‌ی بازیگر و کارگردان «لالا لند»
از قرار معلوم همکاری رایان گاسلینگ و دیمین شیزل تازه آغاز شده است. بازیگر و کارگردان فیلم تحسین‌شده‌ی لالا لند که احتمالاً یکی از موفق‌ترین فیلم‌های مراسم اسکار پیش رو خواهد بود، سال آینده در درام زندگینامه‌ای درباره نیل آرمسترانگ فضانورد همکاری خواهند کرد که بر اساس زندگینامه‌ی جیمز هنسن با عنوان اولین انسان: زندگی نیل اِی. آرمسترانگ شکل می‌گیرد. جاش سینگر که برای نگارش فیلم‌نامه‌ی اسپات‌لایت به طور مشترک برنده اسکار شد، در حال نگارش فیلم‌نامه است. این فیلم زندگی آرمسترانگ طی سال‌های 1961 تا 1969 را به تصویر می‌کشد؛ زمانی که او به اولین انسانی بدل شد که در مأموریت آپولو11 بر ماه قدم گذاشت. لالا لند که پیش از این جایزه بهترین فیلم انجمن منتقدان نیویورک را کسب کرده است، در حال حاضر در هفت رشته از جوایز گلدن گلوب نامزد است، از جمله کارگردانی برای شیزل و بازیگر مرد اصلی برای گاسلینگ.

بازی «تاج‌وتخت» محبوب‌ترین مجموعه در سامانه‌ی «ویدئوهای درخواستی»
طبق آمار و ارقام منتشرشده از فهرست مشترکان سامانه‌ی «ویدئوهای درخواستی» (VOD)، مجموعه‌ی بازی تاج‌وتخت محبوب‌ترین اثر تلویزیونی سال 2016 بوده است. جالب این‌جاست که تماشاگران علاوه بر استقبال از قسمت‌های جدید این مجموعه، اولین قسمت از نخستین فصل آن را نیز بارها تماشا کرده‌اند و این به معنی پیوستن تماشاگران جدید به جمع بینندگان بازی تاج‌وتخت است. استیو مِیِر، نایب رییس «کام‌کست اِکسفینیتی» در بخش اطلاعات و تحلیل داده‌ها در این خصوص اضافه می‌کند: «این اتفاق در حالی افتاده است که همه‌ی مشترکان ما به شبکه‌ی کابلی اچ‌بی‌او دسترسی ندارند. از این رو موفقیت بازی تاج‌وتخت اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند.» اما جایگاه دوم فهرست محبوب‌ترین‌های سال به مجموعه‌ای رسیده است که می‌تواند غافلگیرکننده باشد: سریال انیمیشن کمدی سیمپسن‌ها که بیست‌وهشتمین فصل خود را پشت سر می‌گذارد و اولین بار در سال 1989 روی آنتن رفته است! تا امروز 606 قسمت از این مجموعه تولید شده است. بی‌شرم، نظریه‌ی بیگ‌بنگ و قدرت در رتبه‌های بعدی محبوب‌ترین آثار تلویزیونی جای گرفته‌اند. مردگان متحرک و بهتر است با سال تماس بگیرید هم در فهرست‌های جانبیِ موفق‌ترین مجموعه‌های سال 2016 در سامانه‌ی «ویدئوهای درخواستی» صدرنشین شده‌اند.

چه بلایی سر اقتباس جدید جیمز فرانکو آمده است؟
نزدیک به یک سال است که فیلم‌برداری شاهکار جیمز فرانکو به پایان رسیده است اما خبری از نمایش یا حضور جشنواره‌ای آن نیست. فیلم پیرنگ داستانی فوق‌العاده‌ای دارد و درباره خلق اثر کالت تامی وایزو با نام اتاق است، با فیلم‌نامه‌ای از اسکات نویشتاتر و مایکل اچ. وبر (که فیلم‌های درخشان و تحسین‌شده‌ی پانصد روز با سامر و اکنون فوق‌العاده را در کارنامه دارند). خود فرانکو در نقش وایزو بازی کرده است و گروهی از بازیگران کنجکاوی‌برانگیز هم دور و بر او چیده شده‌اند، از جمله ست روگن، دیو فرانکو، زک اِفرن، آلیسن بری و خیلی‌های دیگر. ابتدا این گمان می‌رفت که فیلم، ماه آینده در جشنواره ساندنس به نمایش درآید اما هنوز خبری در این خصوص منتشر نشده است. شاید برنامه‌ی به‌شدت فشرده و شلوغ فرانکو کار تدوین را کُند کرده جیمز فرانکو باشد. به هر حال فرانکو در یک گفت‌وگوی تازه به نکته‌ای درباره فیلم اشاره کرده که کنجکاوی‌های پیرامون آن را مضاعف کرده است: «هشت ماه زمان برد تا کار پروژه‌ی چرا او؟ به پایان برسد و بعدش از برایان خواستم نقش کلانتر را در نبرد بی‌فرجام/ In Dubious Battle بازی کند. پس از آن بود که شاهکار را ساختم و برایان در آن هم بازی کرد. از او خواستم نقش خودش را بازی کند و او در واقع نسخه‌ای از خودش را جلوی دوربین آورد که در سریال کمدی دنیای مالکوم/ Malcolm in the Middle آن را ایفا کرده بود. او فقط درباره سینما صحبت و از هنرمندان هم‌قطارش حمایت می‌کند.» این اطلاعات تازه، علاقه‌مندان اقتباس سینمایی جدید فرانکو را کنجکاوتر از قبل می‌کند بدون آن‌که مشخص باشد چه زمانی و چه‌گونه این فیلم قرار است به نمایش درآید.

دیزنی برنده‌ی پرونده کپی‌رایت «ماشین‌ها» در چین
دادگاهی در شانگهای به نفع «دیزنی و پیکسار انیمیشن» رأی داد تا این کمپانی انیمیشن‌سازی مطرح هالیوودی پیروز پرونده‌ی کپی‌رایت باشد و فیلم چینی آتوباتس به عنوان کپی غیرقانونی ماشین‌ها شناخته شود. طبق رأی دادگاه، تهیه‌کننده و پخش‌کننده‌ی چینی فیلم به پرداخت جریمه‌ای 190 هزار دلاری محکوم شدند. انیمیشن آتوباتس در ماه ژوییه‌ی 2015 اکران شد و به فروش کل 863 هزار دلار دست یافت. با این‌که دادگاه، تهیه‌کنندگان چینی را به استفاده‌ی غیرقانونی از شخصیت‌ها و پوستر ماشین‌ها محکوم کرد اما جالب است که کارگردان فیلم، ژو جیانرانگ، بی‌گناه باقی ماند و ادعا کرد که این انیمیشن را ندیده است. به‌علاوه وکلای او اعلام کردند که شخصیت‌های فیلم چینی به طور مستقل و بر اساس ماشین‌های واقعی طراحی شدند!

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم: https://telegram.me/filmmagazine

[ورایتی، ایندی‌وایر، پلی‌لیست]

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


اس ام اس


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: